Testen & Optimaliseren

Conversieoptimalisatie

Vaak moet een website of webpagina ‘converteren’. Oftewel: de websitebezoeker moet iets doen. Bijvoorbeeld een aankoop in een webshop, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een document. Als dit het doel van een pagina is, dan is het natuurlijk de bedoeling dat het aantal mensen dat converteert zo hoog mogelijk is. Hiervoor gaan we aan de slag met conversieoptimalisatie.

Conversieoptimalisatie begint met er voor te zorgen dat het heel duidelijk is wat we van de bezoeker willen wat hij doet. Daarom is er meestal maar één conversiemogelijkheid op een pagina, die we duidelijk aangeven met een call-to-action. Een belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie is vervolgens testen met meerdere varianten. Bijvoorbeeld door middel van A/B testen, waarbij twee varianten worden vergeleken en de helft van de bezoekers variant A, en de andere helft variant B te zien krijgt. Bij voldoende bezoekers krijgen we dan al snel inzicht welke variant het meeste oplevert.

Soms vergelijken we in een A/B test twee sterk verschillende pagina’s. Maar, als dan duidelijk is dat bijvoorbeeld variant A beter presteert, gaan we deze nóg verder optimaliseren. We bepalen welke tekst het meeste aanspoort tot conversie, of welke kleur en positie van een button het beste werkt. De winst is dan te behalen in de details. En vaak loont dat: een stijging van een conversiepercentage van 3% naar 6% lijkt niet veel, maar feitelijk is dit een verdubbeling en als het aantal bezoekers van een pagina groot genoeg is tikt dat behoorlijk door.

Terug naar overzicht
Martin_t.jpg
Martin Wiersma
UX-Designer

Creating better business. We know how.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?