strategie & design thinking
Positionering
Van alle merken en producten waarmee de consument dagelijks te maken krijgt, wil jij degene zijn die een plekje krijgt in zijn hoofd én zijn hart. Een sterke merkpositionering zorgt ervoor dat een merk zich kan onderscheiden van concurrenten. Daarnaast geeft het richting aan de organisatie. Zuiderlicht bijt zich graag vast in positioneringsvraagstuk. Ons aandeel kan variëren van research en brainstormsessies tot strategisch advies.
Er zijn veel manieren om een positioneringsvraagstuk aan te pakken. Wij gebruiken er in de praktijk een paar:
- Concurrentiematrix: Plaats je concurrenten op basis van boodschap en gedrag in een matrix. De assen kun je zelf bepalen, bijvoorbeeld van progressief naar conservatief en van ego naar sociaal. Hanteer de voor jouw klant belangrijkste factoren, plaats de concurrenten en zie waar nog ruimte is.
- Golden Circle van Simon Sinek: “Veel bedrijven verkopen de boor en niet het gat.” Dit model komt voort uit onderzoek waaruit bleek dat succesvolle merken beginnen met het ‘waarom’, om vervolgens het ‘hoe’ en tot slot het ‘wat’ uit te werken. Denk na over wat je uiteindelijk wil betekenen voor de gebruiker, in plaats van te redeneren vanuit je eigen kwaliteiten.
- Merkarchetypen: Het denken in ‘archetypen’ komt van psycholoog Carl Jung (1875-1961). De onbewuste drijfveren in iedere mens beschreef hij met archetypen langs twee assen: introvert-extravert en individueel-sociaal. Hij beschreef 12 universele archetypen. Het gebruik van archetypen om merken te beschrijven werd geïntroduceerd door onderzoeksbureau Censydiam.
Je onderscheiden van de concurrentie.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?