Strategie & Design thinking
Design sprints
Een design sprint is een speciale soort design thinking workshop. Het idee voor de design sprint is oorspronkelijk door de investeringstak van Google, Google Ventures, bedacht. Het heeft tot doel in heel korte tijd heel veel te leren over een complex probleem. Een oplossing voor een cruciaal onderdeel van het probleem wordt vervolgens getest bij gebruikers. Met een groep stakeholders sluiten we ons een aantal dagen op om samen na te denken over het vraagstuk, de vragen die daaromheen spelen en wat de mogelijke oplossingsrichtingen zijn. De methode is gebaseerd op ideeën uit design thinking, maar ook uit de Lean Startup-methode en de agile manier van werken. Het werkt helemaal vanuit de beleving van de gebruiker.
De oorspronkelijke methode bestaat uit een programma voor ongeveer 8 stakeholders die gedurende 5 dagen komen tot een prototype dat ze kunnen testen met echte gebruikers. De laatste dag bestaat uit testen van het prototype met gebruikers, dus de groep maakt in 4 dagen een prototype. In normale omstandigheden kan het weken of maanden duren voordat er een prototype is waarmee getest kunnen worden. Binnen de startup-wereld waar deze methode is ontwikkeld, is snelheid cruciaal. Hoe sneller je kunt leren van gebruikers, hoe sneller je weet of je op de goede weg zit, hoe groter de kans dat je startup succes behaalt voordat je investeringskapitaal op is.
Innoveren
De methode wordt allang niet meer alleen door startups gebruikt. Veel bedrijven voelen de noodzaak om sneller te innoveren tegenwoordig. En het is ook niet altijd noodzakelijk om de hele 5 dagen van de methode strikt te volgden. Er zijn al varianten mogelijk vanaf een dag. Interessante aspecten van de methode zijn:
- Het onderzoek naar de echte vragen achter een probleem
- Het in kaart brengen van de gebruikersreis
- Onderzoek naar best practices
- Snel schetsen van oplossingen
- Snel prototypes maken
- Testen met gebruikers
Wij zetten de methode in al haar varianten vaak in aan het begin van een project waar het van belang is om alle stakeholders aan boord te krijgen en betrokkenheid te creëren. Ook als het nodig is om snel met een oplossing te komen is het handig om een design sprint te doen in een aantal dagen achter elkaar.
Terug naar overzichtCreating better business. We know how.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?