Design 

Brand design

Het vormgeven van een merk gaat verder dan het ontwerpen van een logo, briefpapier of website. Voor Zuiderlicht betekent brand design het vormgeven van de totale merkbeleving. De essentie van het merk moet in elk contactmoment met de doelgroep voelbaar en zichtbaar zijn. Consistent, en kloppend tot in de puntjes. Dit bereik je niet alleen met design.

Ook strategie, gedrag en tone of voice spelen een rol. Brand design reikt daarmee verder dan de afdeling marketing en communicatie. Het raakt aan alle touch points die klanten, medewerkers en andere stakeholders met jouw merk hebben. Al die zorgvuldig vormgegeven momenten, indrukken en ervaringen bepalen welk beeld van een organisatie of product blijft hangen bij de doelgroepen. 

ZL_WEBKENNISBANK-branddesign-05.jpg
Brand Touchpoints

Visuele identiteit

Voordat we het merk visueel tot leven wekken verdiepen we ons in de merkidentiteit, en zaken als kernwaarden, merkwaarden, positionering en boodschappen. Waar het merk voor staat biedt handvaten en inspiratie voor design. Daarnaast brengen we op basis van customer journey map alle touchpoints met het merk in kaart. Beschikken jullie daar nog niet over? Dan maken we die samen. De touchpoints geven richting aan de aard van de huisstijl (bijvoorbeeld online first) en geven een indicatie van de benodigde onderdelen.

Logo's, lettertypen en kleur

Zuiderlicht heeft jarenlange ervaring in het ontwerpen van visual identities. Oftewel de visuele elementen die de kern van het merk vormen voor de lange termijn, zoals het logo en logogebruik, kleurenpalet, typografie, fotografie en vormentaal. Wij ontwerpen logo’s en beeldmerken die passen bij de merkidentiteit en merkbelofte van de organisatie en die ruimte openlaat om zich in de buitenwereld te laten laden met gewenste ervaringen en associaties. Typografie, de te kiezen letter, zorgt voor snelle herkenning van de afzender. Toegepast in teksten op de site en in brochures wordt het persoonlijke handschrift van de organisatie. Vanzelfsprekend letten we op de vereisten bij beeldschermgebruik en/of drukwerk. Ook kleurgebruik is een impactvol onderdeel van een stijl en zorgt voor snelle herkenning en de gewenste uitstraling. De gekozen kleuren worden vastgelegd in (internationale) kleurcodes voor drukwerk, schermgebruik en andere toepassing zoals folie voor belettering. Op basis van de visual identity maken we elke mogelijke huisstijldrager, denk daarbij aan onder meer websites, magazines, gevelbeletteringen, autobelettering, giveaways, bedrijfskleding, PowerPoint templates en nog veel meer. Altijd met als doel om bij te dragen aan de gewenste merkbeleving.

Huisstijlhandboek of brand experience guide

Uiteindelijk leggen we alles wat te maken heeft met het ontwikkelde merk vast in een inspirerend huisstijlhandboek of brand experience guide. Je leest er alles over de gemaakte keuzes en de gedachte erachter, de huisstijlelementen en de gebruiksregels. Dit doen we om om ervoor te zorgen dat de huisstijl consistent toegepast kan worden, zowel door eigen medewerkers als derden. Consistentie is tenslotte een belangrijke voorwaarde voor het bereiken van een zo optimaal mogelijke totaalbeleving van het merk!

Terug naar overzicht
Bert_t.jpg
Bert van der Veur
Designer / Partner

Creating better business. We know how.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?