COMMUNICATIE

Zoekwoordenanalyse

Het doel van een zoekwoordenonderzoek is om te bepalen op welke zoekwoorden we willen dat een website gevonden gaat worden. Dit is zowel bruikbaar voor SEA (Search Engine Advertising, bijvoorbeeld Google Ads) als SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie). Natuurlijk begint het zoekwoordenonderzoek bij het begin: wat is er op de website te vinden qua diensten, producten of informatie waarop men gevonden wil worden?

De kunst is vervolgens om te bepalen op welke zoekwoorden het het meest zinvol is om te adverteren of optimaliseren. We kijken hierbij naar de verhouding tussen zoekvolume en concurrentie. Zoekvolume houdt in het aantal keer dat er per maand wordt gezocht op een zoekwoord. Concurrentie wil zeggen: hoeveel andere websites proberen te scoren op dat zoekwoord. Idealiter is het zoekvolume hoog en de concurrentie laag. Maar in de praktijk is dit zelden het geval. Op een zoekwoord als ‘hypotheekadvies’ zit enorm veel zoekvolume, maar de concurrentie is ook erg groot. De inspanningen (en/of budgetten) die nodig zijn om bovenaan komen te staan zijn dan ook groot. Vaak is het dan slim om naar meer specifieke zoekwoorden te gaan kijken. Bijvoorbeeld ‘hypotheekadvies voor starters in Maastricht’ zal weliswaar minder zoekvolume hebben, maar de concurrentie is ook een stuk lager. Deze lange, specifieke zoekwoorden noemen we ‘longtail’ zoekwoorden en deze bieden vaak meer mogelijkheden.

In een zoekwoordenonderzoek brengen we uitgebreid in kaart welke relevante zoekwoorden er zijn en hoe de verhouding tussen zoekvolume en concurrentie is. Daarnaast kijken we naar de huidige rankings van deze zoekwoorden en brengen we de concurrentie verder in kaart. We kunnen dan een goede inschatting maken welke zoekwoorden het meest de moeite waard zijn om op te adverteren of optimaliseren.

Schermafbeelding 2020-02-14 om 15.01.12.png
Terug naar overzicht
Jeroen_p.jpg
Jeroen Huynen
Consultant / Associate

Creating better business. We know how.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?