Branding

Merkonderzoek

Een merkonderzoek moet breed worden gezien, simpelweg omdat ‘merk’ een veelomvattend begrip is. Veel ervaringen die mensen met merken hebben, raken hun onderbuik. Daarom is het belangrijk om te luisteren naar wat jouw klanten zeggen en te kijken naar hoe ze zich gedragen, zodat we kunnen leren waar het merk voor hen voor staat. Omdat ‘merk’ zo’n ruim begrip is, geldt ook dat merkonderzoek veel verschillende invalshoeken kan hebben.

Merkonderzoek bij Zuiderlicht in Maastricht


Het onderzoek dat we uitvoeren kan bijvoorbeeld onderdelen van het merk betreffen, zoals een analyse van huisstijl, social media of website (site APK). Maar het kan ook een analyse/onderzoek zijn van het merk als geheel, zoals we dat doen bij een brand APK. Ook als het maar om een specifiek onderdeel van het brand gaat, zal merkonderzoek al gauw raken aan het merk en de strategie van jouw organisatie. We kunnen ons werk pas goed doen, als we niet de onderdelen sec bekijken maar naar de gehele brand identity; alle touch points van het merk in samenhang. Wie zijn we als organisatie? Waar zijn we naar toe op weg? Waar dromen we van? Welke kant willen we als organisatie juist niet op? Hoe staan we in het leven? En wat zijn onze shared values?

Herpositionering

Merkonderzoek kan allerlei vormen aannemen. Van eenvoudige deskresearch tot en met een uitgebreide studie naar een brand in het kader van het herpositionering of strategisch merkadvies. Zuiderlicht neemt alle factoren onder de loep die van invloed kunnen zijn op de beleving van een merk. Dit doen we zowel met onze eigen professionele blik als vanuit het perspectief van jouw klant.

Terug naar overzicht
Krista_p.jpg
Krista Lahaye
Communicatieadviseur / Project Manager

Creating better business. We know how.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?