Branding

Merkarchitectuur

In de merkarchitectuur leggen we de hiërarchie en verhoudingen vast tussen de verschillende merken, producten en/of diensten van een onderneming. Veranderingen in strategie, merkportfolio of de organisatiestructuur kunnen van invloed zijn op de merkarchitectuur. Denk bijvoorbeeld aan een fusie of een nieuw product dat een vreemde eend in het assortiment is. Zuiderlicht geeft advies over de merkarchitectuur en visualiseert wat dit betekent voor logo’s en logo-toepassingen. 

Monolitische identiteit

Een organisatie bepaalt welke merkarchitectuur ze kiest. De architectuur beschrijft de rollen van de verschillende (sub)merken, producten en diensten van een bedrijf. Dit is relevant als er meerdere producten en diensten worden gevoerd. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de merkstrategie. De eerste vorm is de monolitische identiteit; dan is er maar één merk en worden alle diensten en producten onder hetzelfde merk op de markt gebracht. De identiteit van de organisatie, merkwaarden etc. zijn voor alle divisies, diensten en producten hetzelfde. In deze strategie is het belangrijk om het merk als één te positioneren; consistent en consequent. Het voordeel van een een monolitische identiteit is dat het de meest kostenefficiënte structuur is. Alle inspanningen zijn gericht op één merk. Door de consistente en consequente inzet versterken de verschillende uitingen elkaar. Zeer geschikt voor organisaties van wie het marketing-communicatiebudget niet groot is. Nieuwe diensten of onderdelen liften mee op de bekendheid van het merk. Een klein nadeel is dat het merk kwetsbaarder is. Missers stralen op het totaal af.

MERKARCHITECTUUR-01.jpg
Monolitische merkarchitectuur

Endorsed identiteit

De tweede vorm is de endorsed identiteit. Hier is één hoofdmerk (de endorser), maar diensten en producten (dochters) mogen hun eigen naam of eigen kleur hebben. Een heel duidelijke (visuele) relatie met het corporate merk (hoofdmerk) is zichtbaar in alle uitingen. De onderdelen profiteren zo van de kracht van het hoofdmerk. 

MERKARCHITECTUUR-02.jpg
Endorsed brands

Branded identiteit

De derde vorm is branded identiteit, waarbij alle dochterondernemingen, diensten of producten (elk) een eigen merk hebben. Ze hebben afzonderlijke proposities en voeren een eigen stijl. Het moederbedrijf komt helemaal niet terug of enkel als een fingerprint om de verbondenheid te tonen. Elk merk voert zijn eigen strategie en marktbewerking. Het voordeel is dat met deze merken specifieke doelgroepen aangesproken kunnen worden. Als een merk niet goed presteert is er minder last van reputatieschade op het corporate merk. Nadelen zijn natuurlijk de hogere marketingkosten. Elk merk heeft dan immers een strategie en marktbewerking nodig.

MERKARCHITECTUUR-03.jpg
House of brands
Terug naar overzicht
Jeroen_p.jpg
Jeroen Huynen
Consultant / Associate

Creating better business. We know how.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?