Robots.jpg

Terwijl ik de Marketing Tribune doorblader en tot verbazing zie dat Zuiderlicht in de top 15 van designbureaus in Nederland staat belt onze buurman, de koeienboer uit Walem. Om ons te feliciteren met de Red Dot Design Award voor Oktoplus. Wat lief. En leuk ook. Zo zie je maar wat zo’n berichtje in Limburg Onderneemt doet.

Creatieve prestaties

Ik blader verder in die Marketing Tribune en stuit op een interessant feit over die Red Dot: Duits onderzoek laat zien dat een investering in Red Dot-winnaars een ongeveer twee maal zo hoog rendement oplevert als een investering in de Euro Stoxx 50-index. Zo. Dat biedt perspectief. Zeker voor ons. Vorig jaar mochten we ook al twee Red Dots ophalen: voor het beeldmerk van de Open Universiteit en voor de corporate identity van het Theater aan het Vrijthof. Ja… en dat voor een bureau in Maastricht. Zelf heb ik ook nogal eens de neiging vooral naar collega’s in de Randstad te kijken als het om creatieve prestaties gaat. Een gevoel van trots overvalt me. Uiteraard een trots die ik vooral en boven alles deel met mijn collega’s en al die opdrachtgevers die ons het vertrouwen geven.

Effecten van design

Ik lees verder in die Marketing Tribune van 19 oktober. En herken bijna elk woord uit het interview met oud-collega Tom Dorresteijn die een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van design initieerde en realiseerde. Blijkt dat de financiële prestatie van een nieuw product een winst oplevert van bijna 20% als er bij de ontwikkelfase veel aandacht wordt besteed aan design…

"Ontwerpers zijn uitstekende strategen"

Een paar citaten uit dat interview met Tom. Eén gaat over innovatief design: “… het komt erop neer dat design vooral wat oplevert als je ontwerpers niet met huid en haar aan de briefing houdt, maar ze een beetje vrijheid geeft. Designers, welk pluimage ook, hebben de neiging wat vrijer te denken en anders naar de problematiek te kijken. Mijn les is dat ontwerpers uitstekende strategen zijn, maar vraag ze niet om het uit te leggen in een rapport.”

"Mentaliteit is doorslaggevend"

En: “Design is een cruciale component van branding. Als je terrein wilt veroveren moet je niet normbevestigend, maar innovatief denken: designers doen dat van nature.”

En over goed opdrachtgeverschap komt hij met een waarheid als een koe: “De mentaliteit waarmee je dingen doet is doorslaggevend. Je kunt heel veel geld uitgeven aan het proces, maar zonder visie en leiderschap word je er niet beter van. De grote groei zit voor opdrachtgevers in weten hoe je ruimte en richting geeft en hoe je met creatieven omgaat.”

Dankjewel

Dankjewel collega Tom Dorresteijn. Maar vooral ook dankjewel André, Bert, Paul, Melianthe, Niki, Jochen, Jules, Ruud, Tim, Tom, Martin, Robert, Ron en Ron, Bart, Martijn, Eline, Angèle, Eric en vanaf maandag ook Dewi en – niet te vergeten – onze welgewaardeerde opdrachtgevers die er allemaal dagelijks voor zorgen dat het niet bij citaten blijft.

Geschreven door
Peggy van Sebillen
Deel deze pagina