Zollverein.jpg

Onze diersoort heeft een genetisch bepaalde drang om zichzelf te ontwikkelen. Als niet ooit die eerste primaat rechtop was gaan lopen, hadden we nooit het stenen tijdperk gehaald (etc etc). Overal geldt het Olympische credo “Citius, altius, fortius” (sneller, hoger, sterker). En ja, ook ondernemers en ontwerpers willen zichzelf ontwikkelen. Zichzelf verbeteren, nieuwe hoogtes verkennen, door barrières heen gaan.

Verdiepen of verbreden?

Ontwerpbureaus kunnen zichzelf verder ontwikkelen door de lat hoger te leggen of door voor meer opdrachtgevers te gaan werken. Verdiepen (een nieuw lettertype, een widget in plaats van een kerstkaart of pinhole fotografie in een kerstgeschenk)? Of verbreden (nu ook een accountantskantoor, tandenborstelfabriek of C2C-uitvaartonderneming)?

Sommigen zoeken verbreding, houden daartoe de Aanbestedingskalender nauwlettend in de gaten en geven gas op elke kans op een nieuwe klant. Niet geschoten, altijd mis. Anderen kiezen er voor om hun ‘overtollige’ energie en creativiteit te investeren in de verdieping van hun werk. Kort door de bocht: ze winnen liever een prijs met werk voor een betrokken klant dan een pitch van een onbekende organisatie. Gedeelde vreugd is dubbele vreugd: een prijs win je samen, een pitch win je alleen.

Red Dot Design Award

Gisteren zagen wij treffend bewijs van de tweede strategie. Zuiderlicht won een Red Dot Design Award voor de nieuwe huisstijl van Theater aan het Vrijthof. Die huisstijl ontwikkelden wij op eigen initiatief. Omdat we het theater een warm hart toedragen, zeker in zijn rol als duvelstoejager van het project Maastricht Culturele Hoofdstad 2018?.

Reddot_theateraanhetvrijthof.jpg

Wederzijdse cadeautjes

Dat cadeautje boordevol energie en kwaliteit werd niet alleen gehonoreerd met een internationale prijs, maar ook met een cadeau van de klant (een gedicht van Wiel Kusters). Tijdens de overhandiging van dat gedicht ontstond het idee om de prijsuitreiking samen te vieren. Op initiatief van het Theater zijn we gisteren met het personeel van beide bedrijven op cultuurtocht gegaan door de Euregio. ‘s Ochtends bezochten we het werelderfgoed van de schitterend herontwikkelde kolenmijn Zollverein in Essen (ooit de grootste van Duitsland). 's Middags wandelden we door het kunstlandschap op Musee Insel Hombroich.

blog-liever-een-pitch-dan-een-prijs-02.jpg
blog-liever-een-pitch-dan-een-prijs-04.jpg
blog-liever-een-pitch-dan-een-prijs-03.jpg
blog-liever-een-pitch-dan-een-prijs-05.jpg
blog-liever-een-pitch-dan-een-prijs-07.jpg
blog-liever-een-pitch-dan-een-prijs-06.jpg

In de week na Sinterklaas bleek de zak nog boordevol surprises te zitten. De adviseur leerde de dromen van de dansprogrammeur kennen. De kaartjesverkoper sprak met de ontwerper over de beschikbare ruimte op een ticket. En de webdeveloper vergaapte zich aan het technisch vernuft van de toneelmeester. De komende jaren zal de communicatie van het theater verder aan kracht en betekenis gaan winnen. Wis en drie! Geen gedoe met facturen en moeilijk-moeilijk-meerwerk, maar wel wederzijdse cadeautjes.

Voortaan weet ik het zeker: liever een prijs dan een pitch!

Geschreven door
Martijn Kagenaar
Deel deze pagina