ph-black-2.png

Etend van zijn banaan steekt Cyriel Kortleven van wal: “Creativiteit ontstaat vaak pas wanneer zich een probleem voortdoet.” Nonchalant gooit hij de bananenschil op de grond. De oplossing om niet te vallen? Een ladder eroverheen. Op en af klimmend demonstreert Cyriel ons hoe deze ‘oplossing’ in het dagelijkse leven langzaam en ongemerkt een gewoonte wordt.

Als we maar vaak genoeg met zijn allen over de ladder klimmen, raken we gewend aan dit patroon en worden we blind voor dit soort ‘ladders’: “Creativiteit is: de ladders spotten, een alternatief bedenken en de ladders verwijderen.” 

LaddersBananen.jpg
Cyriel_Kortleven_ladder.jpg
Lezing_Cyriel_Kortleven.jpg

Curious psychology

“De mens denkt in patronen. 95% van de tijd handelen we vanuit de logica, die bestaat uit deze vaste patronen. In de andere 5% bevindt zich vaak de oplossing, verscholen in wat zich buiten deze patronen voordoet.” Cyriel Kortleven illustreert zijn stelling met een filmpje over een kaarttruc: “Curious psychology”. Slechts vier van de vijftig toeschouwers is opgevallen dat achtergrond, tafelkleed en kleding van beide mensen zijn veranderd tijdens de truc! “Zo zie je maar: dingen gebeuren letterlijk voor je ogen, maar worden gefilterd door het brein. Zo gaan nieuwe visies in het dagelijks leven dus ook verloren."

Surfen op golven van verandering

Cyriel beloofde ons ‘een survivalkit in tijden van verandering’. De wereld om ons heen verandert namelijk continu. Wetgeving, technologie, sociale media; hoe gaan we hier mee om? Met een mooie metafoor schetst hij ons een beeld van het tegemoetkomen aan deze veranderende wereld: “Metaforische golven van veranderingen blijven telkens op ons afkomen. Hierdoor voelt men zich vaak ‘een schipbreukeling’. We laten onszelf mee dobberen met de stroming. De kracht van creativiteit zit juist verscholen in iets benaderen vanuit een totaal andere kant: sta op en ga ‘surfen’ op die golven van verandering. Wees proactief!”

En dus moet ook de zaal zijn proactieve kant laten zien. Buurmannen en buurvrouwen moeten samen discussiëren over het organiseren van een activiteit. De eerste ronde met alleen “Ja, maar…”: Ja, maar er is geen budget. Ja, maar er is geen mankracht om dat te regelen. En de tweede ronde alleen met “Ja! En…”: Ja! En dan doen we daarna een borrel. Ja! En dat is ook leuk voor Facebook. Het significante verschil tussen het gebruik van ideakillers en ideaboosters wordt zo opeens door onszelf gedemonstreerd.

Giga én nano

Giga-dromen en nano-handelen, dat is wat we moeten doen. Niet komen met ideakillers – de bekende beren op de weg – maar ideaboosters. Koester je ‘rakelingen’. (Een term van Cyriel voor iets dat je met goede intenties hebt ondernomen, maar dat (nog) niet het gewenste resultaat heeft.) Leidt je plan niet tot het gewenste effect? Dan heb je in ieder geval initiatief genomen. En je houdt tóch altijd wel een waardevolle rakeling over!

Dus: heb lef, kom in actie, doe het.

blog_yesandact_LR-cbf81dad.jpg
Geschreven door
Krista Lahaye
Deel deze pagina