sprint.png

Kun je in één week een groot en ingewikkeld probleem oplossen waar je normaal maanden over doet? Ja, dat kan. Met een design sprint. Samen met de Universiteit Maastricht deden we er één. Aan het eind van die week lag er een oplossing die ook meteen getoetst is in de realiteit, met echte gebruikers.

Wat is een design sprint?

Om een groot probleem op te lossen, moet je leren. Het doel van een design sprint is dan ook vooral: leren. Leren van experts binnen en buiten je organisatie, leren wat het echte probleem is, leren over oplossingsrichtingen en leren van gebruikers. Een design sprint is een methode die in een korte periode met mensen uit verschillende achtergronden het probleem ontrafelt, de ambitie definieert, een oplossing ontwerpt en deze test bij gebruikers. Het programma bestaat uit allerlei oefeningen in een bepaalde volgorde en in een beperkte tijd: interviews, analyses, schetsen en prototypen.

Waarom werkt een design sprint?

Een hele week de agenda vrij maken van een groep mensen is een investering. Je wilt dat dit zijn vruchten af werpt. Dus waarom zou je dit doen? Gedurende de week maakt de groep een werkend prototype van een oplossing. Iedereen werkt hieraan mee. Ook mensen die niet gewend zijn om mee te denken over strategie en design. Dat maakt de design sprint juist zo effectief. Door zaken in een vroeg stadium concreet te maken gebeurt er namelijk iets in de hoofden van deelnemers en in de interactie tussen hen. Door mensen uit hun comfort zone te halen wakker je hun creativiteit aan. Door te schetsen worden zij gedwongen op een andere manier te denken en communiceren. En door zelf een prototype te bouwen leer je veel meer van de feedback van gebruikers en krijg je veel betere ideeën over hoe je je oplossing kunt verbeteren. Een week lang bij elkaar zitten draagt natuurlijk ook enorm bij aan de focus en team spirit.

Een design sprint is pas het begin

Aan het eind van de sprint week heb je veel geleerd. Je weet of je op de juiste weg zit en wat de volgende stap moet zijn. Dat is enorm waardevolle informatie. Maar je hebt nog geen uitgewerkt design dat je kunt implementeren. Het design in een design sprint is ook niet bedoeld om een interface vorm te geven. Dat komt later. Het design in een design sprint is bedoeld om het probleem te onderzoeken, ideeën te genereren, die te toetsen en mensen beter te laten samenwerken. Design is de katalysator om het probleemoplossend vermogen te vergroten. Wat je doet met wat je geleerd hebt in een design sprint is cruciaal voor het succes en de impact van zo’n week. Wat ga je doen met de lessen die je geleerd hebt? Ga je verder met de prototyping mindset? Als je het goed doet, is design de aanjager van de nodige verandering in je organisatie. Innovatie is allang geen eenmalige actie meer. Het is een continu proces en een design sprint kan een begin zijn of een piek van intense focus in het innovatieproces.


Bekijk ook eens de video die we maakten van deze Design Sprint:

Geschreven door
Dennis Hambeukers
Deel deze pagina