Laura Metaal
MET ggz
Intuïtieve Website Conservatorium Maastricht
Zo'n 40.000 jaarlijkse websitebezoekers verleiden

Conservatorium Maastricht maakt onderdeel uit van Zuyd Hogeschool en is internationaal georiënteerd. Zuiderlicht ontwikkelde de merkarchitectuur en huisstijl van Zuyd. Voor Conservatorium Maastricht ontwikkelden wij de website en verzorgen wij campagnes en communicatiemiddelen voor voorstellingen en evenementen. Denk bijvoorbeeld aan de opvallende posters met katten voor de Jazz Nights.

Website-ontwerp Zuyd Hogeschool Conservatorium Maastricht

1 / uitdaging

User centered en meer beleving.

In 2015 vroeg Conservatorium Maastricht ons een nieuwe website te ontwikkelen. De bestaande website (ook door Zuiderlicht gemaakt) is dan zeven jaar oud. Verouderd, zowel in uitstraling als functionaliteiten. De nieuwe site moet (potentiële) studenten, docenten en bezoekers verleiden en meer ruimte bieden voor beleving. Andere wensen zijn een betere navigatie en minder pagina's, zodat de website overzichtelijker wordt. Daarnaast is een goede profielenbank, een agendafunctie voor events en een uitgebreid formulierensysteem ter ondersteuning van de backoffice gewenst. 

Website Conservatorium Maastricht op tablet, mobiele telefoon en iMac
Co-creatie tot in de details. Met een stevige en verrassende website als resultaat. Zuiderlicht is volledig thuis in UX, techniek én communicatie. Het CMS is klantvriendelijk. Net als de service.
Marije Geenevasen
Hoofd communicatie, Conservatorium Maastricht
Student Conservatorium Maastricht
Jazznight Conservatorium Maastricht

2 / Idee

Slim, sfeervol en intuïtief.

In samenwerking met Conservatorium en Buro Open werkten we de bestaande content (zo’n 1.600 pagina’s met meer dan 2.000 foto’s en 400 bestanden) om tot ± 450 nieuwe pagina’s. We bedachten daarvoor een slimme navigatiestructuur met een heldere gelaagdheid en een prettige flow. We gaven ruimte aan sfeerbeelden en plaatsten de content op intuïtieve posities. We presenteerden dat eerste idee in een wireframe zodat het Conservatorium een goed beeld kreeg van de toekomstige website.

De ‘get started’-links maakten we bereikbaar door de hele site om potentiële studenten te verleiden. Om de conversie te verhogen kregen de opleidingspagina’s allemaal een beknopte samenvatting met duidelijke call-to-action buttons. Ook is er nu een duidelijke agenda-functionaliteit voor de ± 400 events per jaar. Het belevingsaspect gaven we een impuls door automatisch gegenereerde headerbeelden per afdeling. Video is onderdeel van het geheel. We selecteerden een fotograaf die goeie portretten maakte van de hele staf zodat er een profielenbank is met een personal touch

Menu website Conservatorium Maastricht
Website Conservatorium Maastricht

3 / Resultaat

Bezoekers verleiden en back-office ontlasten.

Alle pagina’s zijn via het Concrete5 CMS makkelijk en snel te onderhouden door het conservatorium-team zelf. Of je nu via desktop, tablet of mobile kijkt, de 3.500 bezoekers per maand krijgen de site op z’n best gepresenteerd. Snel vinden ze de informatie waar ze naar op zoek zijn.

Maar ook voor de backoffice en de redacteuren heeft de nieuwe website voordelen. Zo vereenvoudigden we het aanmeldproces door de introductie van een native flow. Dit om de back-office te ontlasten. Daarnaast is de site opgedeeld per afdeling (Classical, Jazz, Music in Education). Bij het toevoegen van nieuwe events of courses is het gemakkelijk om deze te koppelen aan een afdeling. Doordat iedere afdeling beschikt over zijn eigen overzichten kan iedereen zich zo optimaal mogelijk presenteren. Natuurlijk is al deze informatie ook centraal beschikbaar in totaaloverzichten. We maakten slimme koppelingen tussen docenten en courses. Beschrijvingen van docenten worden gepresenteerd op meerdere course-pagina's, maar hoeven slechts op één plek beheerd te worden. 

Jazzmuzikanten Conservatorium Maastricht