Website Universiteit Maastricht Design

User centered design voor de jongste universiteit van Nederland

De zevende editie van de website van Maastricht University is de eerste website van de universiteit die volledig vanuit de gebruiker is ontworpen. Toen Maastricht University ons benaderde om een nieuwe website te ontwerpen, was één ding duidelijk: deze website moest volledig user centered zijn. Ze wilde meer gaan luisteren naar wat de gebruiker wil en daar haar website op afstemmen. Een moderne website gaat niet alleen meer over wat de universiteit wil communiceren, maar over hoe de taken van de bezoeker zo optimaal mogelijk ondersteund kunnen worden. Een bezoeker gaat tenslotte met een doel naar een website, met een taak. Daar moet hij zo goed mogelijk bij geholpen worden. De website wordt steeds meer een dienst aan de gebruiker. Service design noemen we dat in vaktermen.


Website Universiteit Maastricht Design

Customer journey en customer life cycle


Voor een student is het inschrijven voor een opleiding een grote beslissing die bepalend kan zijn voor de rest van zijn leven. Zoiets doet hij niet in één keer. Allereerst moet hij jou vinden (bereiken) en door jouw presentatie de indruk hebben dat hij met een aantrekkelijke partij te maken heeft (inspireren). Daarna oriënteert hij zich eerst op verschillende producten van verschillende aanbieders (oriënteren). Aan de hand van dat aanbod bepaalt hij zijn criteria (die heeft hij vaak nog niet concreet voordat hij aan zijn zoektocht begint). Vervolgens legt hij de verschillende producten op zijn toplijstje naast elkaar en maakt hij een keuze (kiezen). Pas dan gaat hij naar de aanbieder van zijn keuze en koopt hij het product (kopen). In dit geval schrijft hij zich in voor een opleiding. Als hij weer een nieuw product wil kopen (vervolgstudie) of het wil vervangen (studieswitch) begint de cyclus weer opnieuw.


Customer journey en customer life cylce

Andere informatie op ander moment


In dit geval is het product een studie. In elke fase van de customer journey heeft de gebruiker een andere informatiebehoefte. Het begint vaak heel globaal (is dit een leuke universiteit om te studeren?) en eindigt met hele specifieke informatie over de studie, kosten, deadlines, etc. De website van Maastricht University is dan ook zo ontworpen dat de bezoeker in elke fase van zijn customer life cycle makkelijk de juiste informatie kan vinden.


Website Universiteit Maastricht Design Responsive

Information design


De pagina's bevatten verschillende typen informatie. Elk soort informatie wordt op een andere manier bekeken door een bezoeker. We ontwierpen de informatieblokjes zo dat je meteen ziet of je te maken hebt met fast facts, een kalender of een testimonial. Ze zijn door de hele site hetzelfde vormgegeven, zodat de gebruiker snel herkent naar welk soort informatie hij kijkt. Voor de redacteuren betekent dit dat ze een blokkendoos van informatieblokjes hebben waarmee ze een pagina kunnen opbouwen.

Service Design Universiteit Maastricht
Service Design Universiteit Maastricht
Service Design Universiteit Maastricht
Service Design Universiteit Maastricht

Bekijk het resultaat op: www.maastrichtuniversity.nl



Meer weten?


Wilt u meer weten over user centered design en service design?

Neem dan contact op met Martin Wiersma of Dennis Hambeukers.



Lees ook onze blog over de livegang: Mega

pijltje boven