Mosa: Tegels. Consistentie. Groei.

Achtergrond


Koninklijke Mosa werd in 1883 opgericht door Louis Regout, telg van de beroemde Maastrichtse industriële familie. In ruim 130 jaar heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een innovatieve fabrikant van hoogwaardige keramische producten. Mosa is ambitieus en maakte de afgelopen tien jaar een forse groei in omzet en winst door. Ieder jaar vinden circa zes miljoen vierkante meter tegels vanuit de fabrieken in Maastricht hun weg naar 30 landen op vier continenten. Mosa is het enige bedrijf dat haar gehele collectie duurzaam in Nederland produceert. Zo blijft Mosa producten maken die passen bij de hedendaagse en toekomstige architectuur. Mosa is een zelfstandig bedrijf, in eigendom van de Nederlandse belegger Egeria.


Al sinds 1999 werkt Zuiderlicht aan de merkidentiteit van Mosa.

Identiteit & positionering


Innovatie en design zijn belangrijke waarden geworden voor Mosa. In het ontwerpatelier werken tien mensen voortdurend aan nieuwe producten. Dat leidde al tot vele internationale designprijzen zoals Red Dot Awards, iF awards en de Design Plus Award. Het bedrijf werkt veel samen met architecten die naar een eigen signatuur en identiteit streven. Mosa kan hen kleine series leveren. Het bedrijf ontwikkelde hiervoor nieuwe productielijnen. Waar de gemiddelde fabrikant uitgaat van series van minimaal tienduizend vierkante meter, levert Mosa desgewenst al vanaf honderd vierkante meter. Architecten kunnen zelfs terecht met eigen ontwerpen.


Sinds 1998 is de toegevoegde waarde van design in het bouwproces de kern van Mosa’s bedrijfsstrategie. Mosa wil toonaangevend zijn in design, energiebesparing en duurzaamheid. Vanaf 1998 is de architect een belangrijk speerpunt in Mosa’s marketingstrategie. Het Mosa-merk moet top-of-mind zijn bij de architect. Vanaf 1998 positioneert Mosa zich dan ook als designmerk. Deze focus komt naast de woningcorporaties waarbij het bedrijf van oudsher een sterke positie inneemt.

Concept & design


Mosa gelooft in de meerwaarde van design. Dat zie je terug in alle facetten van het merk: productontwerp, productieproces, marketing en sales. De budgetten zijn functioneel: met relatief weinig middelen wordt maximale impact nagestreefd. De return on investment is immers groter als verrassende nieuwe elementen gedoseerd worden toegepast in een herkenbare designstijl. Mosa besteedt daarom veel aandacht aan zijn merkidentiteit. In nauwe samenwerking met Mosa’s directie zet Zuiderlicht een heldere lijn uit, gebaseerd op een minimalistische visuele stijl en ingetogen fotografie. Mosa-uitingen moeten voor architecten uit duizenden herkenbaar zijn en een onmiskenbare bijdrage leveren aan de herpositionering van het merk. De eerste klap is al een daalder waard: de nieuwe corporate brochure uit 1999 wint de Award of Excellence als Beste Bedrijfsbrochure van Nederland.


Eenvoud, elegantie en kracht. Dutch design. Dat is waar Mosa voor staat. Vandaar de stoere pay-offs Mosa. Tegels. en Mosa. Tiles. Een eenvoudig maar krachtig woordbeeld in de The Sans. Sober. De bijzondere tegels kunnen de show stelen. Mosa nam afstand van het blokkenpatroon en het logo met het dakje. In plaats van studio-opstellingen reist het bedrijf nu zijn producten achterna, overal ter wereld. Er ging letterlijk een wereld open. Dat levert referentiemateriaal op waarmee Mosa zijn klanten (meestal dus architecten) weet te inspireren, en van de producten als geheel meer een beleving weet te maken.





Mosa. Tegels.




Die aanpak leidde tot Mosa’s vierde referentieboek. Met ruim 350 pagina's smaakmakende beelden bewijst het merk eens te meer de kracht van keramiek. De oneindige variatiemogelijkheden in kleur, textuur, formaat, structuur, vorm, patroon en positionering zien we terug in de Swarovski-winkel in Dubai, Stayokay in Amsterdam, Ahoy in Rotterdam en het Teaching Hotel Chateau Bethlehem in Maastricht. Privé-huizen, kantoren, zwembaden en wellness centra, sporthallen en restaurants, hotels, ziekenhuizen en scholen, binnen en buiten en zelfs gevels van keramiek: het is allemaal te mooi om waar te zijn.



Mosa referentieboek cover
Mosa referentieboek spread


Online tools & naamgeving


De toegevoegde waarde van design is de kern van Mosa’s bedrijfsstrategie. Als onderdeel van de merkidentiteit ontwikkelt Zuiderlicht ook de positionering, naamgeving en introductie van nieuwe productconcepten.


Mosa Murals: kunst op de wand. Een vernieuwend totaalconcept voor keramische wanden. Daarbij tegels worden ingezet als een kunstwerk op de wand. Vandaar de naam ‘Murals’. De architect kan eindeloos variëren met elementen als kleur, licht, formaat, schaduw, textuur en tactiliteit.


Mosa Scenes: rijke schakering. Subtiel of juist contrastrijk. De mozaïek-combinaties zijn rijk, maar dringen zich niet op. Door de schakeringen (verschillende ’scenes’) lijkt de vloer door de tijd veranderd.


Mosa Solids: een groot gebaar. Voor een vloer met karakter. Door de schakering ‘over de voeg heen’ vormen de tegels één geheel. Zo ontstaat een stoer (‘solide’) gebaar, goed passend bij zwaar belopen ruimten.

Mosa Murals was dé introductie van 2013. Geen nieuwe serie tegels, maar een vernieuwend totaalconcept voor keramische wanden waarbij tegels worden ingezet als mural: een kunstwerk, of skin op de wand. Elke mural heeft een individueel karakter en signatuur en wordt gevormd door een afgewogen combinatie van formaten, kleuren, kleurtonen en oppervlakken in een gekozen of zelf ontworpen grid. De Murals collectie is opgebouwd uit de series Blend, Lines en Change. Zuiderlicht was sparringpartner bij naamgeving, positionering en de introductie van het concept. Naast de designtool maakten we ook een duizelingwekkend inspiratieboek.





Online tools


Daarnaast ontwikkelt Zuiderlicht diverse online tools: de website genereert maandelijks tussen 1.500 en 2.000 sales leads, met de bestelmodule bieden woningcorporaties hun klanten maatwerk, de mix-calculator leidt tegelzetters naar exact de juiste bestelling voor complexe patronen, een app boordevol referentieprojecten uit de hele wereld inspireert architecten en met de prijswinnende Murals patronengenerator kan de architect eigen murals (muurschilderingen) ontwerpen. De Murals Generator is een ingenieuze applicatie. In 2014 ontving Mosa hiervoor de internationaal prestigieuze Good Design Award. Met de Murals Generator kan de architect zich uitleven in complexe, geometrische patronen, of juist heel ingetogen 'ceramic skins'. Hij kiest kleur, toon, formaat, tegel en patroon en maakt één of meerdere ontwerpen die hij kan vergelijken of tegel voor tegel kan aanpassen. Pixel art met tegels. Bewaren of afdrukken voor een presentatie aan de opdrachtgever gaan in één handomdraai. De Murals Generator rekent precies uit hoeveel tegels nodig zijn en genereert een werktekening met instructie voor de tegelzetter. De tool is te gebruiken op computer en iPad.





Verder adviseert Zuiderlicht rondom nieuwe producten en marketinginitiatieven. Positionering, naamgeving en introductie van de nieuwste collecties Scenes en Solids zijn door ons bureau ontwikkeld, net als de communicatieve benadering van de consumentenmarkt (Mosa Home).


In tien jaar is Mosa een designmerk geworden. Talentvolle ontwerpers zijn in dienst getreden. Dit maakt dat design veel aandacht krijgt. De kunst is telkens om de juiste balans te vinden tussen ‘herkenning’ en ‘vernieuwing’. Mosa en Zuiderlicht zijn zich hiervan bewust. Zonder dat de visuele merkidentiteit in dikke manuals is vastgelegd evolueert de Mosa-stijl zich ieder jaar in kleine stapjes. Soms in fotografie, soms in kleurgebruik. Nu eens digitaal, dan weer typografisch.

pijltje boven