Zuiderlicht branding & design ontwikkelt met kennis van strategie, design en techniek Merkstrategieën, Websites, Huisstijlen, Logo's, Campagnes, Merknamen & pay-offs, Brochures, Jaarverslagen, Magazines & nieuwsbrieven, Apps, Video's, Boeken en nog veel meer...

Merknamen en pay-offs

Uw merknaam is een strategisch instrument. Hij draagt als meest constante communicatie-element op elk moment bij aan uw reputatie. De beste merknaam roept de juiste associaties op over uw visie en kwaliteiten, inspireert medewerkers en vormt de basis voor alle communicatie.


Soms is de merknaam gegeven en helpt een nieuwe pay-off (of descriptor, slogan, slagzin) om samen te vatten wat u doet of waar uw organisatie voor staat. Ook daarin kunnen wij u helpen.


Zuiderlicht ontwikkelde merknamen en pay-offs in alle soorten en maten: abstract of beschrijvend, serieus of frivool, Nederlands, Engels of in een fantasietaal. Al naar gelang de identiteit van de organisatie


Voordelen van een goede merknaam

  • representeert de identiteit (merkwaarden) van een bedrijf
  • onderscheidt de diensten en producten van die van concurrenten
  • creëert trouwe volgelingen en ambassadeurs
  • trekt het juiste personeel aan
  • biedt juridische bescherming

Kenmerken

  • kort, bondig
  • klinkt goed
  • domeinnaam beschikbaar (liefst .nl, .com, .eu, .org)
  • gaat lang mee
  • passend bij merkwaarden
  • internationaal

Enkele merknamen, pay-offs en bladtitels uit onze koker:

Merknamen

  • Arvalis (agrarisch adviesbedrijf, ontstaan uit LLTB)
  • Betere Buren Brunssum (groenvoorziening, kluswerk en kleine verbouwingen, i.o.v. Licom)
  • Bianca in de Buurt (multimedia-project ter bevordering van ggz in buurten, i.o.v. Universiteit Maastricht & Gemeente Maastricht)
  • Bloom (papiersoort, i.o.v. Meerssen Papier v/h Favini)
  • Brightlands (4 innovatiecampussen op het gebied van materialen, gezondheid, smart services en voeding, in opdracht van Chemelot Campus, Maastricht Health Campus, Maastricht University, Maastricht UMC+, Zuyd Hogeschool en Provincie Limburg)
  • Batta & Co. (festival rond muziek van Maastrichtse componisten, i.o.v. Doris Hochscheid)
  • Diabolo (papiersoort, i.o.v. Meerssen Papier v/h Favini
  • Envida (fusie GroenekruisDomicura en Vivre)

  • Europe Calling! (programma t.g.v. 25-jarig jubileum Verdrag van Maastricht)
  • Fidus (fusie Offermans-Joosten en Wilson Groep)
  • Floron (FLORa ONderzoek en bescherming van wilde flora)
  • High Five (communicatie veiligheidsissues Maastricht UMC+)
  • InEx architecten
  • Insiders (werkgeversplatform Leeuwenborgh)
  • Lichting Zuid (bewustwordingscampagne t.b.v. groep 8'ers)
  • Limburgse Decolletés (publiekscampagne tegen borstkanker, i.o.v. Health Foundation Limburg)
  • Linea Limburg (i.o.v. Veolia Transport)
  • Met ggz (fusie RiaggZuid + Mensana)
  • Mosae Zorggroep
  • Murals (productconcept, i.o.v. Koninklijke Mosa)
  • N Architecten

  • Oktoplus (buitenschoolse opvang 8-plussers, i.o.v. MIK Kinderopvang)
  • Ontmoet Anna (ontmoetingsplek duurzame initiatieven)
  • Profs for Industry (detachering engineers, i.o.v. PDM)
  • Relyon (papiersoort, i.o.v. Meerssen Papier v/h Favini)
  • Roos (bemiddeling in diensten op gebied van wonen, zorg en welzijn, i.o.v. Woonpunt)
  • SIR (Smart Investment Report, i.o.v. ING investment management)
  • Scenes (productconcept, i.o.v. Koninklijke Mosa)
  • Solids (productconcept, i.o.v. Koninklijke Mosa)
  • Source B (biobased economie Limburg)
  • Stadsgoud (prijsvraag Stichting Elisabeth Strouven)
  • Zuiderlicht (nieuwe naam, i.o.v. Ontwerpbureau Lenting & Terlingen, 2000)
  • Zuidervrienden (stichting ter bevordering van zichtbaarheid van kunsttalent)

Pay-offs

  • 1Limburg Het nieuwste nieuws via app en web
  • Artifort Design forever
  • De Limburger Een wereld van verschil
  • Brightlands Knowledge Crossing Borders
  • Equipe Professionals only
  • Fidus Nogal Fidus
  • Gemeente Vaals Vaals, kleine Schwester von Aachen
  • Gemeente Vaals Vaals, ein Katzensprung von Aachen
  • GGzE Elke millimeter een mijlpaal
  • Laura Metaal Steel people.

  • LBDF Ideeën worden bedrijven
  • Leeuwenborgh Vakmensen in opleiding
  • Maastricht Ster onder de steden
  • Maastricht UMC+ Een nieuw leven begint in Maastricht
  • Manjefiek Malberg Straks wil iedereen hier wonen
  • MKB Leningenfonds Co-financiert het MKB in Limburg
  • Mosa. Tegels.
  • Mosae Zorggroep Mensen hebben mensen nodig
  • Open Universiteit Jouw universiteit

  • PDM Industrial Excellence
  • RIAGG Zuid Maakt de zorg kleiner
  • RO groep De afstand tussen twee punten is een rechte lijn
  • Roos Regelt prettiger wonen
  • Hotel Management School Maastricht The next step in hospitality
  • Tribù The Art of Leisure
  • Veolia Transport Linea Limburg naar jouw bestemming
  • Vesteda Het goede wonen
  • Vesteda Kwaliteit is te huur
  • WMC Kerkrade The world in wind music

Bladtitels

  • 360˚ HEVO, corporate magazine
  • BinnensteBuiten Leeuwenborgh, corporate periodiek
  • Brightlands. Today. Nieuwsbrief Brightlands
  • Campus.Next Brightlands Chemelot Campus, interne periodiek

  • EénHurks Hurks, interne periodiek
  • Fris WML, interne periodiek
  • Heerlijk water WML, huis-aan-huis magazine
  • Pluspunt Woonpunt, interne periodiek
  • Summum MUMC+, corporate periodiek

  • Summum Gazet MUMC+, nieuwsbrief
  • Update Vesteda
  • Verdiepingsblad Woonpunt, relatiemagazine
  • Zuiver WML, corporate magazine

Verschillende soorten merknamen

Verschillende soorten merknamen

Hoe ontwikkel je een sterke merknaam?

Onze aanpak is multidisciplinair: analytische en creatieve mensen, visuele en verbale talenten werken nauw samen. Ze creëren op basis van merkstrategie (positionering en merkwaarden) een aantal ‘moodwords’. Deze bepalen welke creatieve routes we verder onderzoeken. Dat kan in beginsel alle kanten uit gaan. Soms stellen we het bedrijf voor als persoon, of als dier, plant, bloem. Maar ook vormen en kleuren leveren soms de juiste associatie op.


Vervolgens kijken we welke naam die moodwords kunnen opleveren. We proberen uit of het beter is om een woord te zoeken in het Engels, Fins, Latijn, Spaans of een fantasietaal. Of we combineren woorden en woorddelen. Daarbij letten we op de klank en de vorm van het woord. Na 3 tot 4 maal divergeren en convergeren presenteren we een beperkte aantal voorstellen.

Bij Zuiderlicht ontwikkelen we al jarenlang merknamen in alle soorten en maten. In grote lijn zijn er vier soorten merknamen:


Beschrijvend Belastingdienst, Vliegtickets.nl, BeterBed

  • Onmiddellijk duidelijk wat bedrijf doet
  • Makkelijk vindbaar voor zoekmachines
  • Kosteneffectief
  • Minder onderscheidend
  • Sluit nieuwe activiteiten uit

Communicatief XS4ALL, Fleurop, Nu.nl


Associatief Ben, Virgin, Zoover


Abstract HEMA, Endemol, Ziggo

  • Open voor nieuwe activiteiten
  • Makkelijk claimbaar
  • Herkenning kost tijd
  • Moeilijk voor zoekmachines
  • Merk laden kostbaar en intensief


pijltje boven