Zuiderlicht branding & design ontwikkelt met kennis van strategie, design en techniek Merkstrategieën, Websites, Huisstijlen, Logo's, Campagnes, Merknamen & pay-offs, Brochures, Jaarverslagen, Magazines & nieuwsbrieven, Apps, Video's, Boeken en nog veel meer...

Merknamen en pay-offs

Een merk is een strategisch instrument. De merknaam draagt – als meest consistente element in de communicatie – op alle momenten bij aan het imago van uw bedrijf. De beste merknaam roept de juiste verwachtingen op over de visie en kwaliteiten van het bedrijf, inspireert medewerkers en vormt de basis voor alle communicatie. Zuiderlicht ontwikkelde merknamen in alle soorten en maten. Een goede pay-off (of descriptor, slogan, slagzin) vat in een paar woorden samen wat een bedrijf doet of waar het voor staat.


De keuze van een merknaam is een strategische managementbeslissing. De bedrijfsnaam draagt – als meest consistente element in de communicatie – op alle momenten bij aan het imago van het bedrijf. Ook een product, dienst of magazine heeft profijt van een goede merknaam. De merknaam geeft immers ruimte en betekenis aan producten of diensten.


Wat is een goede merknaam?

De beste merknaam roept de juiste verwachtingen op over de visie en kwaliteiten van het bedrijf, inspireert medewerkers en vormt de basis voor alle communicatie.

Voordelen

  • representeert de identiteit (merkwaarden) van een bedrijf
  • onderscheidt de diensten en producten van die van concurrenten
  • creëert trouwe volgelingen en ambassadeurs
  • trekt het juiste personeel aan
  • biedt juridische bescherming

Kenmerken

  • kort, bondig
  • klinkt goed
  • domeinnaam beschikbaar (liefst .nl, .com, .eu, .org)
  • gaat lang mee
  • passend bij merkwaarden
  • internationaal

Enkele merknamen, pay-offs en bladtitels uit onze koker:

Merknamen

  • Arvalis (agrarisch adviesbedrijf, ontstaan uit LLTB)
  • Betere Buren Brunssum (groenvoorziening, kluswerk en kleine verbouwingen, i.o.v. Licom)
  • Bianca in de Buurt (multimedia-project ter bevordering van ggz in buurten, i.o.v. Universiteit Maastricht & Gemeente Maastricht)
  • Bloom (papiersoort, i.o.v. Meerssen Papier v/h Favini)
  • Brightlands (4 innovatiecampussen, in opdracht van Chemelot Campus, Maastricht Health Campus, Maastricht University, Maastricht UMC+, Zuyd Hogeschool en Provincie Limburg)
  • Batta & Co. (festival rond muziek van Maastrichtse componisten, i.o.v. Doris Hochscheid)
  • Diabolo (papiersoort, i.o.v. Meerssen Papier v/h Favini
  • Envida (fusie GroenekruisDomicura en Vivre)

  • Europe Calling! (programma t.g.v. 25-jarig jubileum Verdrag van Maastricht)
  • Floron (FLORa ONderzoek en bescherming van wilde flora)
  • High Five (communicatie veiligheidsissues Maastricht UMC+)
  • InEx architecten
  • Insiders (werkgeversplatform i.o.v. Leeuwenborgh)
  • Lichting Zuid (bewustwordingscampagne t.b.v. 11-jarigen)
  • Linea Limburg (i.o.v. Veolia Transport)
  • Maastrichtse Decolletés / Limburgse Decolletés / etc. (publiekscampagne strijd tegen borstkanker, i.o.v. Health Foundation Limburg)
  • Met ggz (fusie RiaggZuid + Mensana)
  • Mosae Zorggroep
  • Murals (productconcept, i.o.v. Koninklijke Mosa)
  • N Architecten

  • Oktoplus (buitenschoolse opvang 8-plussers, i.o.v. MIK Kinderopvang)
  • Ontmoet Anna (ontmoetingsplek duurzame initiatieven)
  • Profs for Industry (detachering engineers, i.o.v. PDM)
  • Relyon (papiersoort, i.o.v. Meerssen Papier v/h Favini)
  • Roos (bemiddeling in diensten op gebied van wonen, zorg en welzijn, i.o.v. Woonpunt)
  • SIR (Smart Investment Report, i.o.v. ING investment management)
  • Scenes (productconcept, i.o.v. Koninklijke Mosa)
  • Solids (productconcept, i.o.v. Koninklijke Mosa)
  • Source B (biobased economie Limburg)
  • Stadsgoud (prijsvraag Stichting Elisabeth Strouven)
  • Zuiderlicht (nieuwe naam, i.o.v. Ontwerpbureau Lenting & Terlingen, 2000)
  • Zuidervrienden (stichting ter bevordering van zichtbaarheid van kunsttalent)

Pay-offs

  • 1Limburg Het nieuwste nieuws via app en web.
  • Artifort Design forever.
  • Brightlands Knowledge Crossing Borders
  • Gemeente Vaals Vaals, kleine Schwester von Aachen
  • Gemeente Vaals Vaals, ein Katzensprung von Aachen
  • GGzE Elke millimeter een mijlpaal.
  • Laura Metaal Steel people.
  • LBDF/Industriebank LIOF Ideeën worden bedrijven
  • Leeuwenborgh Vakmensen in opleiding.

  • Maastricht Ster onder de steden.
  • Maastricht UMC+ Een nieuw leven begint in Maastricht
  • Manjefiek Malberg Straks wil iedereen hier wonen.
  • MKBLF/Industriebank LIOF Co-financiert uw toekomst
  • Mosa. Tegels.
  • Mosae Zorggroep Mensen hebben mensen nodig.
  • Open Universiteit Jouw universiteit.
  • PDM Industrial Excellence.

  • RIAGG Zuid Maakt de zorg kleiner.
  • RO groep De afstand tussen twee punten is een rechte lijn.
  • Roos Regelt prettiger wonen.
  • Hotel Management School Maastricht The next step in hospitality
  • Tribù The Art of Leisure.
  • Veolia Transport Linea Limburg naar jouw bestemming
  • Vesteda Het goede wonen.
  • Vesteda Kwaliteit is te huur.
  • WMC Kerkrade The world in wind music

Bladtitels

  • 360˚ HEVO, corporate magazine
  • BinnensteBuiten Leeuwenborgh, corporate periodiek
  • Campus.Next Brightlands Chemelot Campus, interne periodiek

  • EénHurks Hurks, interne periodiek
  • Fris WML, interne periodiek
  • Heerlijk water WML, huis-aan-huis magazine
  • Pluspunt Woonpunt, interne periodiek
  • Summum MUMC+, corporate periodiek

  • Summum Gazet MUMC+, nieuwsbrief
  • Update Vesteda
  • Verdiepingsblad Woonpunt, relatiemagazine
  • Zuiver WML, corporate magazine

Verschillende soorten merknamen

Verschillende soorten merknamen

Hoe ontwikkel je een sterke merknaam?

Onze aanpak is multidisciplinair: analytische en creatieve mensen, visuele en verbale talenten werken nauw samen. Ze creëren op basis van merkstrategie (positionering en merkwaarden) een aantal ‘moodwords’. Deze bepalen welke creatieve routes we verder onderzoeken. Dat kan in beginsel alle kanten uit gaan. Soms stellen we het bedrijf voor als persoon, of als dier, plant, bloem. Maar ook vormen en kleuren leveren soms de juiste associatie op.


Vervolgens kijken we welke naam die moodwords kunnen opleveren. We proberen uit of het beter is om een woord te zoeken in het Engels, Fins, Latijn, Spaans of een fantasietaal. Of we combineren woorden en woorddelen. Daarbij letten we op de klank en de vorm van het woord. Na 3 tot 4 maal divergeren en convergeren presenteren we een beperkte aantal voorstellen.

Bij Zuiderlicht ontwikkelen we al jarenlang merknamen in alle soorten en maten. In grote lijn zijn er vier soorten merknamen:


Beschrijvend Belastingdienst, Vliegtickets.nl, BeterBed

  • Onmiddellijk duidelijk wat bedrijf doet
  • Makkelijk vindbaar voor zoekmachines
  • Kosteneffectief
  • Minder onderscheidend
  • Sluit nieuwe activiteiten uit

Communicatief XS4ALL, Fleurop, Nu.nl


Associatief Ben, Virgin, Zoover


Abstract HEMA, Endemol, Ziggo

  • Open voor nieuwe activiteiten
  • Makkelijk claimbaar
  • Herkenning kost tijd
  • Moeilijk voor zoekmachines
  • Merk laden kostbaar en intensief


pijltje boven