Met FutureXpress naar het jaar 2020

Maandag is het zo ver. Maandag steekt Lichting Zuid van wal. De generatie die in 2020 de wijde wereld in trekt. De generatie die nu nog in groep 8 van de basisschool zit. Bij die Lichting Zuid komt het jaar 2020 binnenkort zowat op het eigen schoolplein. De FutureXpress rijdt naar bijna 100 scholen in Zuid-Limburg. FutureXpress is een reizend theaterstuk, geproduceerd voor Lichting Zuid (een initiatief van ons bureau).

Lichting Zuid
Lichting Zuid

Waarom, hoe en wat


Drie jaar geleden lazen wij een ‘nota over de economische toekomst van Zuid-Limburg’. Mooie teksten, vol verwijzingen naar 84 andere ‘nota’s over de economische toekomst van Zuid-Limburg’. Met fraaie titels en info-graphics over ‘multiplier-effecten’. Maar op verjaardagen en schoolpleinen hoorden we niemand over die ‘Brainport 2020’. Terwijl de Limburgse kranten vol stonden over krimp, Calimero-complexen en ruziënde PVV’ers, werd er in Limburgse bestuurskamers al getoost op een glorieuze toekomst. Raar! Wij vonden dat we daar iets aan moesten doen.

 

We willen het optimisme van de bestuurskamers laten landen bij de burger. Zeker nu er zo zichtbaar wordt geïnvesteerd in de campussen op Chemelot en in Maastricht: nieuwe opleidingen, bedrijven, bijzondere uitvindingen. Maar als je daar zelf nooit komt, hoe zet zo’n toekomstvisioen je dan in beweging? Zulke ideeën je in je hart raken. En toen wisten we het. De sleutel tot ons hart ligt in de handen van onze kinderen. Welke ouder vraagt zich nooit af: "Waar komen ze terecht als ze het huis uit gaan?" In een stille sloopwijk of een bruisende Brainport? Als je zulke vragen stelt, is 2020 geen bestuurskwestie meer, maar iets van je kinderen. Bij hen moet je niet aankomen met websites of brochures over hun toekomst. Groep 8’ers moet je die toekomst laten voelen. Daarom besloten we om zo’n ervaring te creëren.

 

Lichting Zuid poster

 

FutureXpress


Onze droom was: 2020 laten gebeuren waar groep 8 bij zit. En theatergezelschap Het Laagland bleek de ideale partner om die droom in daden om te zetten. Voor hen was dit een interessante opdracht omdat zij – na de cultuurkaalslag van 2011 – op zoek moesten naar nieuwe inkomstenbronnen. Het Laagland wil kinderen niet alleen vermaken maar ook prikkelen. En dat is ze bij ons goed gelukt! De kinderen worden in FutureXpress wakker geschud over wat er in de buurt aan de hand is en wat je daar mee kunt. In een tot theater omgebouwde vrachtwagen. Geen abstracte verhalen over innovatie, maar praktische voorbeelden. Zo ontstaat er in FutureXpress een lichting die trots kan zijn op het zuiden. Na afloop realiseren ze zich hopelijk beter dat ze ook in hun eigen regio een bijzondere toekomst kunnen hebben.

 

 

Waarom doet Zuiderlicht dit?


We bestonden drie jaar geleden 25 jaar. En in plaats van een boek of expositie wilden we iets terugdoen voor de regio. Het leeuwendeel van onze klanten is nu eenmaal hier gevestigd. En net als onze klanten zijn wij er bij gebaat dat hier voldoende talent is. Zo konden we nogal wat klanten en andere relaties bij Lichting Zuid betrekken, als sponsor. Het is dan ook een uniek project: nooit eerder is een toneelstuk ingezet als middel voor regionale bewustwording. We zijn dus ook de grenzen van ons vak ‘branding’ gaan verkennen.

Zo’n nevenproject kost veel tijd. Onderwijskundigen interviewen, stichting oprichten, subsidies, fondsen en sponsoren werven, toneelgezelschap ‘briefen’, geen alledaagse zaken voor een communicatie- en designbureau. Maar dat bleek geen probleem. Bij ons werken nogal wat ouders van kinderen die rond 2020 belangrijke stappen zullen zetten. Die wilden die toekomst graag voelbaar maken. Maandagavond zitten zij met hun kroost vooraan bij de première van FutureXpress. Want dat is het belangrijkste: het is een heerlijk stuk geworden. Jammer dat u er niet bij kunt zijn. Want het is ‘alleen voor groep 8’ers’ ;-)

 

Met dank aan de inspiratoren, maar vooral aan alle sponsoren die onze droom mede mogelijk maakten.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 28.03.2014.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken, Cultuur en Maastricht region
pijltje boven