Welcome to Brightlands

Sinds maandag heet de Limburgse kennisregio Brightlands. De campussen heten nu Brightlands Chemelot Campus en Brightlands Maastricht Health Campus. Universiteit Maastricht, Maastricht UMC+ en Zuyd gebruiken Brightlands als ‘Intel Inside’-merk voor hun onderzoeks- en innovatieprojecten. En de Provincie gebruikt Brightlands als één van de parels in zijn internationale Limburg-branding.

 

Dit kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen.

 

DEN_HAAG.jpg

Campussen

In april 2013 zocht Chemelot Campus een bureau voor zijn herpositionering. Na drie selectierondes werden wij in juni uitverkoren. Hoera! Tijdens onze strategische verkenning concludeerden we met ceo Bert Kip dat Chemelot Campus zijn internationale reputatie beter en sneller zou versterken in samenwerking met Maastricht Health Campus. Na de zomervakantie stapte ceo Jan Kees Dunning aan boord: hij verwachtte veel van zo’n samenwerking. Hoera! Beide campussen konden elkaars reputatie echter alleen versterken als hun merkidentiteit (naam, huisstijl) meer eenheid zou vertonen. In oktober vonden we daarvoor een veelbelovende familienaam, met bijpassende visuele identiteit. Hoera!

 

Kennis-As

Ook in april 2013 lanceerden Universiteit Maastricht, Maastricht UMC+ en Zuyd, uitgedaagd door de Provincie, een plan om in 10 jaar €600 miljoen te investeren in de Limburgse kenniseconomie: Kennis-As. In het najaar vroeg deze groep ons advies over de positionering daarvan. Na een inventariserende ronde langs de partners en het kersverse Connect Limburg bleek de naam Kennis-As ongeschikt. Te ambtelijk, te Nederlands. In de Kennis-As hebben de campussen een spilfunctie. De twee positioneringsvraagstukken werden in november dan ook gebundeld. Hoera! Helaas bleek de door de campussen gekozen naam een brug te ver. En zo gingen we met inmiddels zeven partners in december op zoek naar een merknaam waarmee campussen en Kennis-As hun ambities kunnen waarmaken. Over merkstrategie, merkwaarden en boodschap bereikten we vrij snel consensus. “Het enige wat we nu nog nodig hebben is een goede verbindende naam.”

 

Nieuwe merkidentiteit

Dat werd dus Brightlands: intelligent, veelbelovend, licht, open, door de meervoudsvorm niet exclusief voor Limburg en internationaal. In februari juichten zeven directeuren communicatie dit voorstel toe. In maart is de merkidentiteit gepresenteerd aan hun bestuurders.

 

Met een beeldmerk dat bestaat uit losse elementen die hun krachten bundelen:

 

 

 

BL_LOGO_PO_BLACK_RGB.jpg

 

 

Met een pay-off "Knowledge crossing borders" die aangeeft dat de kennisuitwisseling in het Brightlands-ecosysteem niet alleen over letterlijke (geografische) grenzen heen gaat, maar ook over wetenschappelijke grenzen (multi-disciplinair) en organisatorische grenzen (open innovatie).

Met een visuele stijl waarin kleurverlopen symbool staan voor innovatie en transitie:

 

 

En met een eenvoudig en toch eigenzinnig lettertype (de Replica):

 

 

REPLICA.jpg

 


Laden, niet lanceren

De bestuurders zagen de potentie van dit familiemerk en lieten een implementatieplan uitwerken. Daarbij is niet gekozen voor vuurwerk, uit taarten springende ronde-missen, reclamespotjes of advertenties, maar voor een bottom-up strategie, gebaseerd op de inhoud. Zonder inhoud kan Brightlands geen getalenteerde onderzoekers en ondernemers naar de regio halen. En gelukkig is er volop overtuigende inhoud in Brightlands. Kweekvleesburger, 3D-geprinte schedelimplantaten, frisdrankflesjes van maïs, concepten om ons gezonder te laten eten, ze worden hier bedacht en ontwikkeld door talenten uit de hele wereld. Allemaal inhoud (die we goed kennen van onze eigen Lichting Zuid).

 

Schatkist

In de zomer hebben we die verhalen verzameld en geselecteerd. Het begin van de Brightlands-schatkist is nu multimediaal en multichannel beschikbaar. Nu nog met vijf, straks met veel meer voorbeelden. Je kunt ze bekijken als mini-documentaires (van T36), lezen als persoonlijke verhalen (door Joeri Bakker), bekijken als bijzondere portretfoto’s (van No Candy) of zappen langs infographics. Ze staan op de zich volop ontwikkelende website (met copy van Alastair Bruce, op een URL die in India moest worden bemachtigd) en YouTube. En met het blog The Power of Impossibility zoeken de Brightlands-campussen actief naar nieuwe verhalen die hun bewoners met elkaar willen delen.

 

PORTRET_BEERENS.jpg

 

Momentum

Al met al best een karwei. Van één naar twee naar zeven partijen, darlings killen, bestuurlijke drukte. Maar al die moeite 100% waard. De collectieve ambitie, het sterke basisidee en de creativiteit die dit teweegbracht gaven ons veel energie en plezier. Dat werd afgelopen maandag beloond toen Brightlands in Den Haag tijdens het Prinsjesfestival werd aangekondigd door gedeputeerde Twan Beurskens. DSM-directeur Atzo Nicolai, voormalig vice-premier Maxime Verhagen en UM-bestuurder Nick Bos meldden zich direct als ambassadeurs.

 

Een mooi begin voor een nieuw merk. En nu met zijn allen aan het werk!

pijltje boven