This is Europe Calling!

Vandaag 25 jaar geleden werd het Verdrag van Maastricht ondertekend. Twaalf landen richtten in het Gouvernement de Europese Unie (EU) op. Intussen is de EU uitgegroeid naar een organisatie met 28 lidstaten. Je zou zeggen: een succesmerk. Toch wankelt de EU. In veel landen groeit de onvrede over de EU, zeker als haar prestaties worden afgezet tegen de kosten (€158 miljard in 2017). Sommigen zeggen: “We hebben al 70 jaar vrede in Europa, dat is uniek in de geschiedenis.” Anderen zijn sceptischer: “Of het nu gaat over Turkije, financiën of vluchtelingen, de EU vormt nooit een geheel.”


Wordt Europa door dat interne gekrakeel vermorzeld tussen alfamannetjes als Trump en Poetin? In Nederland mopperen vooral de protestpartijen langs de zijlijn. Maar het Verenigd Koninkrijk bereidt al zijn Brexit voor. En als Marine Le Pen over drie maanden president van Frankrijk wordt, is met een referendum over een Frexit de toekomst van de EU pas echt onzeker.

Naast champagne ook reflectie

Natuurlijk wordt zo'n jubileum herdacht met een goed glas. Het dwingt ons echter vooral om na te denken over de toegevoegde waarde van de EU. Op 9 december kwamen EU-kopstukken van toen en nu bijeen om terug en vooruit te blikken tijdens de conferentie EU & ME. De gemeente Maastricht en de Provincie Limburg stelden een jaarrond jubileumprogramma samen dat ‘in dialoog wil vooruitblikken op Europa’. In een open laboratorium waar jongeren en in het bijzonder ‘Génération Maastricht’ (geboren in 1992) een prominente rol hebben. Vandaag worden er 5.000 jongeren in de stad verwacht bij debatten, meet & greets met EU-bestuurders, workshops, muziek en theater over de toekomst van Europa.


Gemeente en Provincie vroegen ons om een logo en huisstijl te ontwikkelen voor hun totaalprogramma ‘Maastricht Treaty 25th Anniversary’. Maar roept zo'n beschrijvende titel de juiste associaties op? Weet de hoofddoelgroep (jongeren) wel dat dat verdrag over Europa gaat? En dat deze 25th Anniversary niet louter om champagne draait? Heeft 'Maastricht' voor velen niet al een negatieve bijklank? Wij meenden dat de dialoog inspirerender zou zijn (en profilender voor Maastricht en Limburg) dan het Verdrag zelf. Wij misten in de titel dus het laboratorium-aspect. De wake-up call. Zoiets belangrijks moet herkenbaar zijn in alle communicatie. We adviseerden om ‘Maastricht Treaty 25th Anniversary’ te gebruiken als subregel bij een sterkere titel. Die nieuwe titel moest urgentie uitstralen. Zelfbewustheid, energie, jeugdig elan.

Identiteit als "wake-up call"

Daarom stelden wij Europe Calling! voor. Een ferme oproep om mee te doen: Europa heeft je nodig! Tegelijk is het ook een knipoog naar het Eurosongfestival. "This is Copenhagen calling for the results of the Danish jury." We hebben niet zomaar een hoofdstad, maar heel Europa aan de lijn. (Slechts een enkeling herkende het eresaluut aan The Clash :-).


Het beeldmerk stelt een open denkwolk voor. Het stippenpatroon verwijst naar de toegankelijke pop art van Roy Lichtenstein. De vette kapitalen dragen bij aan de kracht van de oproep: dit is niet het moment om het schip te verlaten, maar om mee te denken! Natuurlijk hebben we de kleuren van de Europese vlag gerespecteerd, maar omwille van de benodigde reflectie omgekeerd toegepast. Het logo is stevig, opvallend en simpel. Dat maakt het makkelijk bruikbaar voor derden, want gemeente en Provincie organiseren bij lange na niet alles zelf.


Tot slot een leuk detail: aan logo en huisstijl is – ten tijde van het Brexit-referendum – enthousiast meegewerkt door een jong talent uit Londen.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 07.02.2017.
De blog valt in de categorieën Branding, Design en Maastricht region
pijltje boven