Liever gek dan braaf

In de week waarin de Tweede Kamerverkiezingen zorgden voor een enorm opkomstsucces, had ook het Maastricht UMC+ over bezoekersaantallen bepaald niet te klagen. Tegen de 4.000 mensen kwamen zaterdag 18 maart op bezoek in het Maastricht UMC+. Geen standaard bezoekuurtje, maar een ‘hele’ dag open huis voor iedereen die geïnteresseerd is in gezond blijven en beter worden.

Tijdens deze open dag, die we omdoopten in ‘Doe- en beleefdag’, stonden de verhalen van 6 patiënten centraal: Annette, Els, Ineke, Raymond, Carla en Hans. Een kijkje in hun levens, vooral gericht op hun ervaringen met ziekte en behandeling, maakte de beleving voor de bezoekers heel persoonlijk, innemend én indringend. De Limburger noemde de hoofdpersonen ‘virtuele patiënten’, maar niets is minder waar. De zes personen zijn echte mensen. Van vlees en bloed. Het was niet alleen openhartig en dapper dat ze hun story wilden vertellen en hun portret wilden delen met 'de hele regio', ze waren (met uitzondering van één) ook allemaal aanwezig op 18 maart. Behalve hun rol als captain van de dag, gaven ze zo hun ziekte, het Maastricht UMC+ en de betrokken en getalenteerde medewerkers van het centrum een gezicht.

Buiten de lijntjes

Met de ‘open dag nieuwe stijl’ beoogde het MUMC+ beter zichtbaar te zijn in de regio, bezoekers te informeren en enthousiasmeren en naast de ‘gebruikelijke’ doelgroepen ook specifiek gezinnen met kinderen in de basisschoolleeftijd en scholieren te bereiken. Geen markt met kraampjes, maar actie en beleving. “Liever iets geks dan iets braafs. Het mag wel buiten de lijntjes.”

Kriskras door het ziekenhuis

Toch is de aanpak die we voorstelden niet eens zo 'gek', eerder vanzelfsprekend en recht doend aan de rijkheid van het universitair medisch centrum: waar niet alleen patiëntenzorg aan de orde van de dag is, maar juist ook onderzoek en onderwijs veel in de melk brokkelen. In de opzet die we bedachten, wilden we voor elk van de 4 profielgebieden van het Maastricht UMC+ een verhaal van een echte patiënt kunnen volgen. Die verhalen lopen kriskras door het ziekenhuis, langs ‘stations’: plekken in het ziekenhuis en de faculteit die horen in het verhaal van de betreffende aandoening. Daarnaast zijn 2 van de ‘specialties’ van het ziekenhuis in een verhaallijn opgenomen. Door de routes met stations te volgen, kruipen de bezoekers in de verhalen van de hoofdpersonen, krijgen de verhalen extra zeggingskracht en komen de bezoekers op plekken waar ze normaal niet gauw zullen komen. Naast de zes hoofdverhalen kwamen ook aan bod: arbeidsmarkt op het Leer- en Werkplein, het diagnostisch laboratorium, fysiotherapie en Bert Buis Kindertv en was er aandacht voor lekkere en gezonde voeding.

Profielgebieden

  • Hart- en vaatziekten. Het verhaal van Ineke: boezemfibrileren.
  • Ademhalingsziekten. Het verhaal van Carla: COPD.
  • Oncologie. Het verhaal van Raymond: hoofd-halskanker.
  • Neuro interventie. Het verhaal van Hans: de ziekte van Parkinson.

Specialties

  • Erfelijkheid. Het verhaal van Annette: de ziekte van Huntington.
  • Oogheelkunde. Het verhaal van Els: glaucoom.

Voor de derde ‘specialty’ Bewegen was op het poli-plein een zogenaamd Beweegplein ingericht. De innovatiethema’s van het universitair centrum: metabolisme en voeding, zorginnovatie en operational excellence zijn in de verhalen verwerkt.


Indrukwekkende fragmenten via de app

Veel bezoekers bleken zich goed voorbereid te hebben op de Doe- en beleefdag en wisten precies bij wie ze op bezoek wilden gaan. Voor de oriëntatie tijdens de routes maakten we gebruik van een plattegrond, lijnen op de grond (voor elke verhaallijn een eigen kleur) en een app. De app “praat” op de route met beacons – draadloze apparaatjes die signalen uitzenden naar hun omgeving via Bluetooth. Gewapend met hun smartphone liepen de bezoekers de routes, waarbij de telefoon het signaal van de dichtstbijzijnde beacon oppikt en daar het betreffende geluid- of videofragment liet horen. Vooral de geluidsfragmenten zijn zeer indrukwekkend. Mocht je ze nog niet gehoord hebben doe het alsnog – zolang de fragmenten beschikbaar zijn. Zie onderaan de gegevens van de stores.



Speuren door de gangen

Op de stations en langs de gekleurde lijnen in de hallen (net metrolijnen), zagen we moeders met baby’s in kinderwagen, gezinnen met pubers, vaders met een flink aantal jongeren in het kielzog, groepjes vrienden en fans van de 6 hoofdpersonen speuren door de gangen van het ziekenhuis. We zagen medewerkers op hun eigen werkplek trots vertellen over hun werk. Vaak aan kleine groepjes bezoekers tegelijk. Persoonlijk en intiem namen de knapste koppen met het grootste geduld jong en oud mee in de wonderlijke wereld van het menselijk lichaam. Hoe veel bijzonders het ziekenhuis te bieden heeft, hoe high tech en innovatief het centrum is, werd met plezier en overtuiging gebracht. Een extra leuke bijkomstigheid en grote publiekstrekker waren de OK’s in de nieuwbouw (ook wel bekend als Verheylaan 10), die nog niet officieel in gebruik zijn, en zich daardoor perfect leenden voor een uitgebreide kennismaking.

Nagenieten

Wat we bij Zuiderlicht bedenken en creëren, zorgt in de meeste gevallen voor langdurige aanwezigheid. Zowel fysiek als online. Duurzame concepten waarmee we de ambities van organisaties zichtbaar maken. Verrassende ideeën en relevante content die organisaties of producten meer impact geven, waarmee ambities tot leven komen. Op deze Doe- en beleefdag is dat helemaal van toepassing, met dat verschil dat de zichtbaarheid in de open ruimte nu al weer voorbij is. Maar het was een keitoffe dag die dan misschien niet meer fysiek waar te nemen is: het gonst nog na in de hoofden van de bezoekers.


O, en heb je de verhalen nog niet geluisterd? Doe het alsnog. Download de app en 'wandel' mee. Hieronder de linkjes naar de stores.



Eline Dekker schreef deze blog op 24.03.2017.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken, Creativiteit, Design, Innovatie en Maastricht region
pijltje boven