Tegendraads mooi

Je zult maar afhankelijk zijn van de bouwsector. Er wordt weinig gebouwd. Belvédère is vooralsnog een goedkope parkeerplaats voor shoppend Maastricht en ook andere projecten komen maar mondjesmaat voorbij de bouwbord-fase. Architectenbureaus en consultancy’s halveren in omvang, beton- en cementbedrijven kampen met overcapaciteit en leveranciers van installaties en afwerkingsmaterialen krijgen de knip op de neus. Als toeleverancier aan de bouw is de kans groot dat je sinds 2008 – op zijn zachtst gezegd – niet te benijden bent. Hoe overleef je als fabrikant van Dutch design zo’n penibele periode? Slimmer produceren? Prijzen dumpen? Vaker bij de klant op schoot? We hadden van dichtbij zicht op twee tegendraadse strategieën – van Clou en Mosa.

 

Clou Bath Findings is alles anders gaan doen. Het bedrijf gelooft in zijn toekomst en kiest in barre tijden voor een nieuwe merkpositionering. Voorheen vooral importeur, geeft Clou badkamers nu steeds meer glans onder het eigen merk. De felle bouwdip ging ook aan Clou niet ongemerkt voorbij. Toch zag directeur Math Meertens maar één manier om zich aan de malaise te onttrekken: onderscheid creëren en dat onderscheid zichtbaar maken. Niet met de zoveelste imitatie, maar met een eigen smoel: puur, ruig en toch rustgevend. Fotograaf Hugo Thomassen en grafisch ontwerper André Terlingen vonden de strakke lijnen van René Holten mooi contrasteren met het organische oerlandschap op IJsland. Ook dat weerstaat iedere dag weer ijskoud en loeiheet water. Ze zwierven in een Landrover over gletsjers om het nieuwe Clou zichtbaar te maken. Een spannend jongensavontuur, stampvol ‘cool jazz’, kijk maar naar dit een sfeerrijke filmpje op de nieuwe website en deze brochure:

Clou brochure - A little bird told me
Clou brochure - A little bird told me
Clou brochure - A little bird told me

Koninklijke Mosa doet al ruim tien jaar alles anders. Directeur Arthur Thomaes zag in dat concurrentie met Chinese tegelknallers zinloos was en koos voor de architect als hoofddoelgroep. Bijzondere tegels geven binnenruimtes een heel eigen sfeer en kwaliteit. Mosa’s Terra-serie (met tegels tot 120 cm), LED-vloertegels, Red Dots en C2C-filosofie creëerden een ongekend succes in de maakindustrie. Dit jaar opent Mosa alweer een nieuwe vloertegelfabriek (in Maastricht). Het eigenzinnige verhaal krijgt nu een passend vervolg. Waarom zou je die mooie tegels alleen binnen gebruiken? Dankzij hoog-technologische R&D en samenwerking met architecten ziet een nieuwe toepassing het levenslicht: tegels voor gevels. Die passen perfect bij duurzaam bouwen. Op de bouwbeurs trok Mosa Facades vorige week veel aandacht met mooie referenties en een nieuwe brochurelijn:

Mosa brochure
Mosa brochure

Wij houden van bedrijven die het beeld van hun markt durven bepalen (en dan mogen consultants dat best ‘anti-cyclisch investeren’ noemen). Voor zulke organisaties is het plezierig om het beeld te bepalen. Onderscheid creëer je dan wel niet met communicatie, maar het wordt er wel veel zichtbaarder van.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 21.02.2011.
De blog valt in de categorieën Design, Innovatie en Ondernemerschap en gaat over Mosa, positionering, André Terlingen, Arthur Thomaes, Clou, Hugo Thomassen, Math Meertens, René Holten en tegels.
pijltje boven