Size matters!

"Mobile first" is een term die al een tijdje rond zingt onder ontwerpers. De term geeft aan dat we online communicatie niet langer in eerste instantie voor desktop computers moeten ontwerpen, maar dat we moeten beginnen met de mobiele gebruiker. Door de komst van steeds betere smartphones groeit het mobiele internetgebruik veel sneller dan het desktop gebruik. De verwachting is dat het mobiele internetgebruik de komende jaren het desktop gebruik voorbij zal streven. Dus het wordt mobile first, desktop second. Consumenten grijpen direct naar hun mobiele telefoon of tablet als ze door advertentie of aanbeveling van vrienden nieuwsgierig zijn naar een dienst of product. Wat ze aantreffen als ze dat met hun mobiele apparaat opzoeken is van enorme invloed op hun gedrag. Daarnaast groeit het aantal online aankopen dat met een mobiel apparaat wordt gedaan ook nog eens flink.

Toename mobiel internet verkeer

Grote jongens zoals Google, Apple en Microsoft hebben de mobile first strategie al omarmd. Hun nieuwe diensten en producten ontwikkelen ze eerst voor mobiel gebruik en rollen ze daarna pas uit naar de desktop. Apple integreert in zijn nieuwste besturingssysteem steeds meer elementen die eerst ontwikkeld zijn voor mobiel gebruik. Zo is er nu een Launchpad die je programma's toont zoals ze eerder al op een iPhone of iPad te zien waren. Straks moet je al je programma's via de, oorspronkelijk voor mobiele apps ontwikkelde, AppStore gaan kopen. En er worden ook steeds meer desktop versies van mobiele apps ontwikkeld.

De afemetingen van smartphones, tablet-phones en tablets komen bij de toch al zo uiteenlopende formaten voor laptops en desktops. Hierdoor is het aantal schermgroottes waarop je website vlekkeloos moet werken enorm toegenomen. Als je uitgaat van mobile first dan ligt een "responsive design" aanpak voor de hand: bouw de website zó dat die zich aanpast aan de schermgrootte van de gebruiker. Op verschillende schermen ziet de website er dan anders uit . Dit betekent dat je geen vaststaand ontwerp meer maakt, maar een systeem ontwerpt van beeldelementen dat zich aanpast aan de omstandigheden. Geen one size fits all, maar S=telefoon, M=tablet, L=laptop, XL=desktop, XXL=iMac.

Afmetingen mobiele apparaten

Mobile first heeft een interessante invloed op de gehele communicatiestrategie. Omdat de schermen van mobiele apparaten kleiner zijn dwingt mobile first je nog sterker dan voorheen om je te focussen op de essentie. Mobile first responsive design gaat er van uit dat de mobiele versie van de website geen uitgeklede versie van de desktop versie is, maar dat de desktop versie een uitgebreide versie is van de mobiele versie. Je communicatie vertrekt dus vanuit de kern en groeit van daaruit. Gelukkig was dat al ons motto vóór de introductie van de iPhone.

Dennis Hambeukers schreef deze blog op 09.03.2012.
De blog valt in de categorie Design en gaat over online communicatie, responsive design, webdesign en mobile first.
pijltje boven