Lange rijen voor de winkel

Het is leuk als je je werk tegenkomt in de winkel. Product- en verpakkingsdesigners maken dat vaker mee dan wij. Tot nu toe kwamen onze ontwerpen hooguit terecht in de denkbeeldige ‘Zuiderlicht-winkel’ vol levendige communicatiedragers (zoals bedrukte koekjes, wierook om een nieuwe papiersoort onder de aandacht te brengen, beschuit met muisjes in huisstijlkleuren en de knikkerbaan in het azM).

Lange rijen voor de winkels

Maar sinds kort staat er een Zuiderlicht-ontwerp in een wereldwijde winkel, Apple’s app-store: Mosa Cases. Mosa-tegels geven wereldwijd honderden hotels, kantoren, winkels en openbare ruimtes een eigen identiteit. Zulke referenties deelt Mosa graag met andere architecten. In boeken of via live ontmoetingen met designers. Maar inspiratie moet 24 uur per dag stromen. Overal. Zo ontstond de behoefte aan ‘een App’. Voor de iPad. Het zou onze eerste worden, dus gingen we grondig te werk. De iPad staat niet op zichzelf. Webcommunicatie speelt zich steeds meer af op mobiele apparaten. Alles groeit naar elkaar toe: web, tablets, telefoons (we schreven al eerder over het mobile firstprincipe). Swipen en pinchen vervangen het klikken. En op al die platforms verwachten gebruikers hetzelfde soepele, gladde, ja gewoon lekkere Apple-gevoel. Die lat ligt dus heel hoog.


Nu moet je – heel even – iets weten van programmeren om de uitdaging voor onze ontwikkelaars te snappen. Apps voor telefoons en tablets worden meestal helemaal op maat geprogrammeerd voordat ene apparaat (dat noemen we ‘native’) . ‘Native code’ is een unieke mix van je eigen programmeercode (in bijvoorbeeld Java of  C++) met het besturingssysteem van dat ene apparaat. Maar voor onze webmannen is ontwikkelen geen doel op zich. Niets is makkelijker dan telkens weer nieuwe ‘native code’ te kloppen. Maar zij wilden dat aangename app-gevoel niet steeds opnieuw ‘native’ ontwikkelen voor tablets van Samsung, Sony, LG, HTC of zelfs Polaroid. Dat kost immers telkens weer tijd = geld. Zij wilden een goed communicatieproduct maken. De techniek is daaraan ondergeschikt. En zo ontwierpen ze een systeem waarbij ze de generieke programmeertaal HTML5 combineren met een flinterdun laagje ‘native code’. HTML is minder cool voor hardcore geeks, maar verdwijnt uiteindelijk toch onder de motorkap. Met dit systeem is het mogelijk om één keer te programmeren voor alle platforms, met op alle platforms hetzelfde lekkere gevoel.


Dat betekent dat onze klanten hun doelgroepen voor veel minder geld op alle platforms (gratis) apps kunnen aanbieden. Voor ons bureau was dit andermaal een bewijs van het voordeel van schapen met vijf poten. Onze webmannen denken eerst aan visuele communicatie en maken dan pas de geek in zichzelf wakker. Deze oplossing zal het grootste deel van de vragen van onze klanten oplossen. Vandaag stond er weer een lange rij voor onze eigen app-store. Mede dankzij zo’n mooie Mosa App.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 04.05.2012.
De blog valt in de categorieën Design en Innovatie en gaat over Mosa, online communicatie, webdesign, app, iPad, Apple, browser, c++, HTML5, iPhone, Java, mobile first, native code, tablets en website.
pijltje boven