Google: genadeloze robot of gebruikersvriend?

Spectaculair lage bezoekcijfers

Misschien heb je laatst iets opgevangen over ‘Fred, de genadeloze Google-update’. Online platform Frank News zaaide vorige week lichte paniek met click-bait als “Fred liet bij sommige websites 90 procent van het verkeer verdwijnen.” Maar bij nadere lezing blijkt Fred alleen genadeloos voor advertentiewebsites zonder waarde voor de bezoeker.


Veel nieuws onder de zon is er dus niet. Fred past juist perfect in Google’s lange termijnstrategie om websites te belonen voor goede, actuele content. Google zet altijd de gebruikerservaring (UX) voorop. Namens Google rekent Fred nu rigoreus af met slechte content: ‘Wie niet horen wil, moet maar voelen’.


Voor jouw website is er dus waarschijnlijk niet veel aan de hand. Toch geeft Fred aanleiding om nog eens wat te vertellen over hoe opperwezen Google wil dat je je website optimaliseert voor zijn zoekrobots (SEO).


Doelen stellen

De belangrijkste vraag is: wat wil je met SEO bereiken? Vindbaarheid is voor veel websites relevant, maar niet voor allemaal. Vindbaarheid is onmisbaar voor wie conversie wil: bezoek dat leidt tot verkoop of contact. Is dat niet het geval, dan is SEO minder urgent. Je kunt ook alleen pagina’s optimaliseren waarmee je wilt ‘scoren’. Wij onderzochten al eens het effect van scorende landingspagina’s: Nummer 1 in Google. Hoe doe je dat?


SEO: content, techniek en aandacht

Wij spreken elke dag met klanten over SEO. Grofweg bestaat SEO uit technische en inhoudelijke componenten. Uiteraard speelt inhoud (content) een grote rol. Met de technische SEO-zaken moet je rekening houden tijdens de bouw van de website. Naast content en techniek is er nog een factor van belang: moeite doen en blijven doen. Kom je dankzij je inspanningen op de eerste pagina van Google, dan wil de concurrentie dat ook. Bovendien kun je door markt- of organisatieontwikkelingen op andere zoektermen gevonden willen worden. Het SEO-werk is nooit klaar.


Het geheel moet kloppen

SEO heeft het meeste effect als het complete plaatje klopt: goede content, duidelijke producten of diensten en een professionele uitstraling. Als je weinig aandacht besteedt aan aantrekkelijke content (tekst, fotografie, illustratie) of een goed ontwerp, is uitpakken met SEO niet zinvol.


Inhoudelijke aspecten

De spider van Google kan beter overweg met teksten die geschreven zijn voor echte mensen: makkelijk te lezen, fris en uniek. Maak dus af en toe gebruik van synoniemen, omdat niet iedereen dezelfde woorden gebruikt. Geef pagina’s titels die kloppen met hun inhoud. Gebruik kopjes die iets zeggen over de inhoud. Niet "lees verder" maar "lees onze visie op marktwerking in de zorg". Vergeet niet de bijschriften bij afbeeldingen.


Aandachtspunten bij SEO-schrijven

  • Denk aan de mensen voor wie je schrijft. Niet aan zoekmachines.
  • Bepaal zoekwoorden die je doelgroep zal gebruiken. Daar zijn allerlei handige tools voor.
  • Maak het zoekmachines makkelijk: maak in de eerste zinnen duidelijk waar de pagina over gaat.
  • Tussenkoppen zijn belangrijker dan platte tekst. Verwerk zoekwoorden in de tussenkop en maak ze op als H1, H2, H3.


Technische aspecten

Een groot deel van de UX hangt af van de techniek. We zijn verwend met ‘seamless experiences’ in online winkels. Die hebben technisch alles goed op orde:

  • Snel ladende pagina’s
  • Mobielvriendelijk (responsive)
  • Actuele techniek
  • Grote toegankelijkheid
  • Geen obstakels (Google vindt alles)
  • Opmaak los van inhoud (HTML)
  • Geen dode links


Andere zaken die een rol spelen

En er spelen nog meer factoren mee in het succes van jouw website bij Google:

  • SEA: Search Engine Advertising, zoals AdWords.
  • Social media: likes, retweets and shares verspreiden je content.
  • Zorg voor goede metadescriptions (de tekst op Google’s resultatenpagina).
  • Blogs: met actuele en relevante content zorg je voor terugkerend bezoek.
  • Bekendheid: toon je URL overal (campagne, wagenpark, magazine, gevel).
  • Populariteit: hoe meer er wordt doorgelinkt naar jouw website, des te gunstiger.


Onze conclusie is dat we vooral onverdroten moeten doorgaan met het creëren van mooie, relevante content en gebruiksvriendelijke websites.


Als je meer wilt weten over SEO, neem dan contact op met Eline (content) of Martin (techniek).

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 11.04.2017.
De blog valt in de categorie Design
pijltje boven