Design is business

Soms duurt het even voordat een thema tot de mainstream doordringt. Vorig jaar tekenden enkele honderden architecten en designers het manifest Beste Bureaukeuze. Daarmee hoopten zij de idee uit de wereld te helpen dat creatieven vooral bezig zijn met 'leuke en mooie dingen’ maken. Terwijl bedrijven en instellingen juist gul en grondig profiteren van goede creatieven. Ontwerpers en architecten ontwikkelen hun verbeeldingskracht en vakmanschap aan topopleidingen. Ze denken na over waarom, hoe en wat van de gebouwen, producten en merken van hun klanten. Daarmee maken ze hun opdrachtgevers succesvol. Ideeën zijn hun belangrijkste inkomstenbron. Als je zo’n creatief zoekt, is het verleidelijk om er een paar (al dan niet kosteloos) ideeën te laten voorstellen. Maar een goed idee is te belangrijk om voor een habbekrats in te kopen. Goede ideeën vallen niet als rijpe appelen uit de boom. Op Beste Bureaukeuze stond dan ook een handig stappenplan voor het kiezen van de creatief.

Open pitch Zomergasten-decor

Al wat meer aandacht kreeg het thema ‘creatievenselectie’ dankzij de VPRO – zelfbenoemd sponsor van de vooruitgang. Deze nodigde alle ontwerpers van Nederland uit om voorstellen te doen voor het nieuwe ‘Zomergasten’-decor. Huh? Dan sponsoren die door de VPRO bejubelde 'nieuwsgierigen, dromers, voortrekkers, dwarsliggers, einzelgängers, teamplayers, durvers en doeners' toch de VPRO en niet andersom...? VPRO’s oproep bracht een brede discussie op gang over pitches en prijsvragen. Ook in de algemene pers, zoals bij Jeroen Junte in De Volkskrant. Beroepsorganisatie BNO hekelde het openbare karakter van de pitch. 'Goed opdrachtgeverschap is een inventarisatie van interessante bureaus en er maximaal vijf vragen om een eerste ontwerp. Een televisiedecor ontwerpen voor een uitgesproken programma als Zomergasten is een ingewikkelde klus. Nu ontstaat het idee dat iedereen dat zou kunnen. Dit holt de waardering voor het ontwerpvak uit.

Design = problemen oplossen

Maar vorige week kregen designers de wind pas vol in de zeilen. Uit onverwachte hoek. Mainstreammagnaat Netflix schotelt zijn 93 miljoen abonnees in 190 landen nu Abstract voor: acht portretten van topontwerpers. Elk een kleine drie kwartier. Geen jargon of Jip & Janneke-taal. Wel liefdevol redactiewerk en prachtige cameravoering en montage. De gesprekken gaan over het waarom en hoe van hun ontwerpen. Nooit over ‘leuke en mooie dingen maken’. De rode draad door hun motieven is het willen oplossen van problemen en het creëren van kansen. Op basis daarvan maken ze pas leuke en mooie dingen:

  • Architect Bjarke Ingels (wereldster ver voor zijn 40e) schrijft zijn succes toe aan zijn "Obsession to make people [users] happy".
  • Interieurontwerpster Ilse Crawford (v/h journalist, herontwerpt nu alle IKEA-restaurants): “Design is not a visual thing. It's a thought process, a skill. Ultimately design is a tool to enhance our humanity.”
  • Nike Air Jordan-icoon Tinker Hatfield (v/h atleet) beaamt dat: "My end goal is to solve a problem for the other. A basic design is functional. A great one will say something."
  • Illustrator Christoff Niemann ontzenuwt de mythe van de vrije vogels die zomaar wat doen: "Inspiration is for amateurs. Professionals just start to create."
  • Bij Platon zie je niet alleen verpletterend goede foto’s, maar voel je dat die voortkomen uit diens diepe belangstelling voor zijn onderwerp. En dan zijn er nog graphic-epic Paula Scher (Pentagram), Chrysler-hoofddesigner Ralph Gilles en podiumontwerpster Es Devlin (U2, Beyoncé).


Verplichte kost dus voor ondernemers, bestuurders en andere beslissers met ambitie.

Goed design is geen luxe kostenpost, maar een weloverwogen investering in succes.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 15.02.2017.
De blog valt in de categorieën Creativiteit, Innovatie en Ondernemerschap
pijltje boven