De perfecte productposter

Onze stagiairs Ptolemy Moloney (London College Of Communication) en Katrien van Rangelrooy (Maastricht University) deden onderzoek naar ‘visuele stopping power’. In deze blog delen zij de resultaten van hun theoretische onderzoek. Meer conclusies uit dit onderzoek lees je in het eerste deel van deze serie blogs: 'Is less really more?'.


Over het algemeen maakt Zuiderlicht meer posters voor evenementen dan voor producten. Uit onderzoek naar productposters leren we echter veel over hoe zo’n poster er in het algemeen uit hoort te zien. Zelf onderzochten we welke grafische elementen van een poster bijdragen aan de zogenoemde ‘stopping power’; de kracht om in een fractie van een seconde de aandacht van een voorbijganger naar een poster te kunnen trekken. Deze aandacht is maar zeer beperkt: de tijd die een gemiddelde passant neemt om zijn oog over een uiting te laten glijden ligt tussen de één en twee seconden. Het is niet verkeerd om eens stil te staan bij wat er in deze seconden gebeurt en hoe je deze kostbare tijd zo efficiënt mogelijk kunt benutten.


Beeld trekt de aandacht


De drie hoofdelementen in een reclameposter zijn de merknaam, de (kop)tekst en het beeldelement. Circa negentig procent van de eerste blikken op de poster gaan naar het beeldelement. De mens kan concrete informatie, zoals afbeeldingen, met minimale moeite verwerken in de hersenen en is daarom geneigd om dit ook het eerst in zich op te nemen. Om deze reden is het (op de juiste manier) verwerken van een beeldelement van groot belang voor de efficiëntie van de poster.


Merkherkenning creëren


Naast ‘stopping power’ is merkherkenning een zeer belangrijk doel. Merkherkenning - of merkidentificatie - zorgt er voor dat het merk opgeslagen wordt in de hersenen, waardoor een product in de toekomst sneller wordt herkend. Om de kans op merkherkenning te vergroten moet het aan te prijzen product duidelijk in beeld zijn. Het eerste korte moment van de aandacht wordt tenslotte opgeëist door het beeldelement. Hou daarbij de volgende punten in acht:

  • Het is beter als andere beeldelementen het product of logo niet overlappen.
  • De afbeelding mag niet samensmelten met de (te drukke) achtergrond.
  • De afbeelding heeft bij voorkeur een kleur die contrasterend is met de rest van de poster.
Beeldelementen productposter

© Invisionapp.com


Mensen houden van mensen


Een menselijk figuur op de poster kan de visuele aantrekkelijkheid vergroten. Een foto van échte mensen, met een natuurlijke achtergrond en blauw als overheersende kleur is volgens wetenschappelijk onderzoek (van Meurs, Aristoff, 2009) visueel het meest aantrekkelijkste element in een poster. Een close-up of oogcontact kan bovendien de ‘stopping power’ van een poster vergroten, omdat het een vorm van intimiteit creëert tussen de voorbijganger en de afgebeelde persoon.


Om de focus op het merk of logo te leggen, kun je de afgebeelde persoon naar deze elementen laten kijken. De blik van de kijker wordt dan als een natuurlijke reactie geleid, waardoor je hem als het ware ‘dwingt’ om naar het merk of logo te kijken. Naast het beeldelement heeft ook de lay-out een aandeel in de efficiëntie van een uiting. Ten eerste is het goed om te weten dat een poster altijd van linksboven naar rechtsonder wordt ‘gelezen’. Zorg daarom dat de belangrijkste elementen, zoals het logo, bovenin of op ooghoogte worden geplaatst.

Heat tracking poster

© Business Insider UK




Linker- of rechterhersenhelft?


Uit wetenschappelijk onderzoek van Janiszewski (1990) bleek dat er verschillende hersenhelften geactiveerd worden bij het bekijken van een uiting. Het observeren van een afbeelding activeert de rechterhelft van de hersenen en het lezen van een slogan de linkerhelft. Het is dan ook bewezen effectiever om het logo of de merknaam rechts van de afbeelding óf links van de slogan te plaatsen. Het feit dat de afbeelding als eerste de aandacht trekt maakt de eerstgenoemde optie de meest logische.


Combinatie van gevoel en ratio


Dus als je al deze richtlijnen volgt kom je tot de perfecte productposter? Die conclusie willen wij niet trekken. Het is belangrijk om een goede mix tussen ‘wisdom’ en ‘magic’ te vinden. Logischerwijs vallen grote posters met felle kleuren beter op dan kleine posters in grijs- of bruintinten. Toch is het nuttig om design ook van een wetenschappelijke, niet-gevoelsmatige kant te bekijken. Wie weet leidt een combinatie van de twee benaderingen tot een beter eindresultaat.

Krista Lahaye schreef deze blog op 02.06.2016.
De blog valt in de categorie Design
pijltje boven