Ideeën YEAH!

Kennis, kunde en kassa zijn onmisbaar voor ondernemende vernieuwers. Je moet slim zijn, iets kunnen creëren en er geld mee verdienen. Drie andere onmisbare grootheden vormen samen de ‘Triple Helix’ voor economische vooruitgang: kennisinstellingen, overheden en bedrijven. Die trojka moet zorgen voor een innovatief ondernemersklimaat. Volgens deze twee beproefde succesformules doet onze regio van alles om talenten te boeien en te binden. ROC Leeuwenborgh, Hogeschool Zuyd en Universiteit Maastricht laten ‘Limburg een leven lang leren’ (AFstuderen is er voortaan niet meer bij). Samen sluiten zij individuen en organisaties aan op nieuwe relevante kennis. Overheden stimuleren ondernemerschap in de kiem met innovatiefondsen, campussen, bedrijfscoaches, startersloketten, you name it. Niks leegloop of krimp, maar ideeën koesteren en laten rijpen.

bright site of life

Wij juichen dat allemaal toe en blazen soms een bescheiden deuntje mee. Een paar jaar geleden presenteerden we bij de provincie het idee voor een zakelijke talentenjacht onder de titel ‘Vliegende starters’. Dat voorstel verdween in de koelkast: de provincie zette destijds liever in op ‘majeure projecten’. De regionale ontwikkelingsmaatschappij LIOF heeft nu een vergelijkbaar initiatief genomen om haar 35-jarig jubileum kracht bij te zetten. Onder de titel ‘LIOF yeah!’ vond vrijdagmiddag in Venlo de finale plaats. Juryvoorzitter Willem Vermeend roemde niet alleen de kennis en de kunde van de business cases maar ook de kassa-paragrafen: er moet immers welvaart worden gecreëerd. Vlot gepresenteerd door Leon Verdonschot trokken bedrijfspitches voorbij in allerlei sectoren: e-business (online shoppen ‘mét gevoel’, online video-CV’s), zorgtechnologie (slimme sensoren voor incontinentie en slaaphouding), duurzaamheid (een waterbesparende kraanknop) en entertainment (een campingpakket voor festivalgangers).

 

De tien winnaars krijgen van LIOF een startersportemonnee met €35.000 plus van sponsorende bedrijven een boodschappenkarretje boordevol basale bedrijfsbenodigdheden zoals een huisstijl (allicht), laptop, bankrekening, bureaumeubilair en smartphone.

 

Mocht dit allemaal niet genoeg blijken, dan heeft LIOF nog een ijzer in het vuur. Directeur Jérôme Verhagen vindt dat “wie (zoals Limburg) de jeugd niet heeft, die moet haar maar gaan halen.” En zo gaan overheden en bedrijven binnenkort hand-in-hand op zoek naar de beste bollebozen. Om ze naar Limburg te lokken met financiële prikkels, een serviceloket en een inspirerende Expat Guide for the Maastricht Region. Alleen de provincie moet nog definitief door de bocht. Ik hoop van ganser harte dat dat gebeurt. Limburg zou ermee bewijzen allerminst haar poorten te willen sluiten, maar juist actief op zoek te zijn naar vers talent van buiten dit vermeende ‘Wilders-land’. Grr.

pijltje boven