Vrijdagmiddagborrelingen

De vrijdagmiddag is het best bewaarde geheim voor wie behoefte heeft aan een ‘onverwachte gedachte’. Dat heeft Zuiderlicht niet wetenschappelijk onderzocht, maar we zien wel twee verklaringen. Veel mensen hebben die middag deeltijd-vrij, waardoor besprekingen met minder mensen worden gevoerd. Dat maakt de overblijvers een stuk zelfbewuster en onafhankelijker. Dromen bevrijden zich uit hun madiwodo-keurslijf en “Ja, maar…” wordt “Ja, en…”. Daarna mist ook het collectief af-pilsen met collega’s zijn uitwerking niet: de vrije gedachtenstroom krijgt in die lichte alcoholnevel extra vaart. De eerste ondeugende ideeënsporen worden uitgediept, en niet uitgewist door jengelende telefoons of digitale veenbrandjes.

vrijdagmiddagborrel

In de voorbije weken ontvingen we tweemaal een potentiële klant op vrijdagmiddag. Beiden zochten een bureau voor een website waarmee zij grotere doelgroepen konden aanspreken. In beide gevallen had men bedacht dat die nieuwe doelgroepen nieuwe beloftes nodig hadden. In het ene geval was dat een online proefadvies, gratis en voor niks. Zoals dat hoort in het 2.0-tijdperk. De routing, de inhoud en het commerciële na-traject waren al helemaal uitgedokterd. In het andere geval ging het om een tastbaar welkomstgeschenk, waarvoor het inkoopcontract maandag getekend zou worden.

 

Deze twee websites zijn nu bij ons in volle voorbereiding. Zonder gratis advies en zonder cadeau. Dankzij de intieme setting van de vrijdagmiddag en dankzij de open houding van beide prospects. Die lieten zich van hun beste kant zien en accepteerden dat wij alles ter discussie stelden. Voor ons was dat vanzelfsprekend. De oplossingsrichting die men had uitgestippeld paste namelijk absoluut niet bij hun persoonlijkheid, hun afkomst, hun ware aard. Op de korte termijn hadden hun cadeautjes misschien wel nieuwe groepen gelokt, maar in een groot schepnet verdwalen meestal vooral smakeloze visjes. Waarom geef je onbetaald online advies als je praktijk juist drijft op diepgang en persoonlijke aandacht, in een rustieke omgeving? En waarom geef je snelle flessen wijn weg als je duurzame en diep-doorleefde aanpak eerst nog wat zendingswerk in de markt nodig heeft?

 

Charles Landry noemde een adviseur ooit een ‘kritische vriend’. Een mooie term. Niet alleen plezier maken maar als dat nodig is juist tegengas geven. We raden iedereen dan ook aan om voortaan op vrijdagmiddag te beginnen met nieuwe projecten. Laat je ons weten hoe dat je bevalt?

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 26.10.2010.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken en Innovatie en gaat over Zuiderlicht, pitch, Charles Landry en vrijdagmiddag.
pijltje boven