Twaalf keer dichterbij het geluk

Natuurlijk is het makkelijk om kritisch langs de zijlijn te staan. Maar ik werd in oktober ook twaalf keer meetbaar gelukkiger. Hoe dat kwam?

 

01.10 – De mooiste nieuwe corporate identity van de regio is klaar en komt van de kakelverse Toneelgroep Maastricht. Een schitterend voorbeeld van wederzijdse inspiratie. Bestel hun seizoensbrochure snel!

 

02.10 – Waar vind je een klant met zo’n uitzicht? In Ubachsberg: RRA Advocaten.

Uitzicht Ubachsberg

04.10 – Maastricht kan nog veel leren van ‘klein broertje’ Hasselt. Een creatieve broedplaats? Daar praat je niet over, die laat je snel vollopen met hongerige bedrijfjes, zoals op Kaai16. Hun open dag was een groot succes.

 

06.10 – Alwéér twee mensen die nauwelijks kunnen wachten op de A2-tunnel in Maastricht:

A2 tunnel Maastricht

08.10 – Is waardebepaling achteraf dom? Allerminst. Je kunt er zelfs rijk mee worden. Juist in deze tijd van overvloed en hypertransparantie. Martijn Aslander sprak er onderhoudend en overtuigend over bij het in het nieuw gestoken Communicatienetwerk Limburg. Waar het in een netwerk – ook in ‘sociale media’ – nog steeds om gaat: eerst geven, dan krijgen.

 

09.10 – Dit is dus crowd sourcing. Wouter Bos praat bij Pauw & Witteman over AOW, DSB en Zalm. Ondertussen twitter ik over zijn optreden. Nog vóór de uitzending is afgelopen, word ik ‘gevolgd’ door oud Tweede Kamer-voorzitter Jeltsje van Nieuwenhoven en de PvdA-afdelingen van Utrecht, Waalwijk en (jawel) Stadskanaal.

 

14.10 – Wie had ooit gedacht dat schuiven met zand tot wereldfaam kan leiden? De Oekraïense kunstenares Kseniya Simonova bewijst het met haar spectaculaire act. Zij is een perfecte illustratie van de long tail: wie hoog boven het maaiveld uitsteekt, verdient de hele wereld als publiek. Hoe exotisch je niche ook is.

 

20.10 – Voor de vierde keer dit jaar stroomt AINSI vol voor PechaKucha. We blijven ons verheugen over het enthousiasme waarmee nieuwsgierige geesten uit alle windstreken naar onze avonden blijven stromen. De applausmeter sloeg ditmaal het verst uit bij Vojislav Miljanovich met zijn hilarische onderzoek naar frietbeleving in de Euregio.

frietbeleving

21.10 – Minister Cramer is onverbiddelijk: “Geen nieuwbouw in Eckelrade.” Hoera Heuvelland! Leve de krimp! Pleitte ik daar niet al voor in de vorige aflevering? Less is more.


22.10 – Theater aan het Vrijthof geeft ons een uniek cadeau: een gedicht. Speciaal voor Zuiderlicht geschreven door Wiel Kusters. Op 9 december gaan we samen naar Essen om daar de Red Dot Design Award voor hun huisstijl op te halen.

 

26.10 – Gert-Jan Hospers, professor regiomarketing aan de Radboud-universiteit slaat bij L1 Laat de spijker op zijn kop. Hij moedigt Wim Ortjens (directeur Regiobranding Zuid-Limburg) aan om zichtbaarder samen te werken met de toeristische marketeers van de regio.

 

27.10 – Limburg Onderneemt besteedt aandacht aan de pitch-tsunami die de bureaus momenteel teistert. Infour-collega Hans Bours wijst potentiële opdrachtgevers overtuigend op hun verantwoordelijkheid. Stop met klussen in het donker!

pijltje boven