Responsive kokosmakronen!

Waren we maar banketbakker. Dan was het leven overzichtelijk. Vlaaien bakken. Taarten en taartjes. Petits fours, koekjes, éclairs, tompoucen, Bossche bollen. ’s Ochtends koffie voor de wachtende klant. En als-ie dat wil, krijgt-ie een croissant. Hoewel, koffie met croissant? Is dat banket? Of hoort dat bij het integrale assortiment van de moderne banketbakker?


Dit stukje gaat over branchevervaging. Of, positiever geframed, over integrale dienstverlening.

 

Waarvoor kom je naar ons bureau?

  • “Als je iets nieuws begint, moet je een huisstijl nemen die een tijd meegaat. Kijk eens op de website van Zuiderlicht. Die kunnen dat.” Zijn wij een ontwerpbureau? Ja, nou en of.
  • “Bij websites komt veel techniek kijken, hoor. Je moet een state-of-the-art bouwer zien te vinden. Bij Zuiderlicht zit een hele club van zulke gasten.” Zijn wij een webbouwer? Ja, als je dat maar weet.
  • “Bij een fusie moet je goed nadenken over je positionering voor je een logo laat maken. Ik hoor dat ze dat bij Zuiderlicht goed kunnen.” Zijn wij een adviesbureau? Jawel, alleen niet met dikke rapporten.
  • “Voor de promotie van je product moet je naar een reclamebureau. Ze zeggen dat Zuiderlicht creatief is.” Zijn wij een reclamebureau? Hmmm,... waarschijnlijk wel… hier komen heel wat campagnes vandaan.

 

Google en het maken van keuzes

 

Zo simpel als het voor de buitenwereld is, zo moeilijk is het voor onszelf om te bepalen wat we zijn en wat we doen. We kunnen het niet bagatelliseren. Omdat wij bedrijven helpen daarover na te denken en scherpe keuzes te maken. Positioneren is een vak. “Wie niet kiest, wordt niet gekozen.” Maar nu Google het oriëntatieproces domineert, moeten wij ook kiezen. Op welke zoektermen willen wij gevonden worden? 

 

 

Wat tikt iemand in die een nieuw bureau zoekt?

  • Een concrete ‘deliverable’? Website? Brochure? Advertentie? App? Huisstijl? Logo? Jaarverslag? We leveren het allemaal.
  • Of zoekt men een specifieke expertise? Communicatiestrategie? Online communicatie? Ervaring in ontwerp? Preciezer nog: grafisch ontwerp? Of toch design? Creativiteit? Naamgeving? Marketing? We doen het vrijwel elke dag.
  • Heeft hij een bepaald bedrijf voor ogen? Een designbureau, ontwerpbureau, internetbureau, reclamebureau of communicatiebureau? Soms horen we nog full service bureau. Hoewel we niet alles kunnen, zorgen we er wel altijd voor dat de klant geholpen wordt.
  • Misschien is hij goed ingevoerd in ons vak. Dan verwacht hij iemand die zijn taal spreekt. Service design, branding. Open source HTML5 web development. Mobile first UX (user experience) met infographics. Dan zoekt hij voor zijn contentstrategie geen platte storytelling, maar storydoing. Voor zijn conversie geen SEO maar complete SEM (dus inclusief SEA). Met datavisualisatie en slimme microcopy. Waarvan akte.
  • Of is hij op zoek naar prijswinnende kwaliteit? En kent hij ons van de Red Dot Awards voor Woonpunt, Café Sjiek, Theater aan het Vrijthof en Debatcentrum Sphinx?
  • Is het vanwege ons zichtbare werk voor Mosa, Brightlands, Zuyderland, Hurks en Parkstad Limburg Theaters?
  • Initiatieven zoals Lichting Zuid en de kunstkoffers voor het Killercell-project?
  • Het kan zijn dat hij zijn communicatiezaakjes gewoon vlekkeloos geregeld wil hebben. Opmaak van drukwerk, redactie van magazines, beheer en onderhoud van websites, productiebegeleiding, projectmanagement, kostenbeheersing, merkrechten, verzending van (digitale) nieuwsbrieven. Zonder die nauwgezetheid konden we er morgen mee ophouden.
  • Maar misschien staat hij een beetje buiten ons vak en zoekt hij op gevoel. Eens per tien jaar wil hij zijn publiciteit opfrissen. Zijn profilering. "Het verhaal. Multimediaal? Gewoon goeie PR, weet je! Als het kan in Zuid-Limburg. Of zitten goeie bureaus nog steeds alleen in de Randstad?"
 

Wij doen dus alles en niks (tegelijk)

 

Al deze mensen mogen ons bellen. Ons vak is nu eenmaal flink uitgewaaierd. Elk specialisme wordt op den duur een niche. Wijzelf vatten ons ‘integrale’ werk samen met branding & design. Maar of iemand dat ooit intikt in Google?

 

(P.S. Stiekem is dit stukje alleen maar geschreven om de Google-robots te verleiden.)

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 19.08.2015.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken en Ondernemerschap
pijltje boven