Klussen in het donker

Klussen in het donker

Heb je wel eens in het donker gewerkt? En, hoe beviel het resultaat? Nu er meer aanbod is dan vraag, wordt er door bureaus weer volop geklust in het donker. En dat is voor niemand goed.

 

Product, personeel, prijs, promotie, plaats, we kennen het klassieke rijtje. Ondernemers moeten zich onderscheiden. Maar in de zakelijke dienstverlening moeten we ook de juiste ‘klik’ maken. En om die te testen wordt aan bureaus weer steeds vaker gevraagd om ‘als investering in de toekomst’ vrijblijvend een eerste idee te ontwikkelen. Nu is een proefopdracht in principe helemaal zo gek nog niet, want je wilt misschien wel een hele tijd gaan samenwerken. Maar jammer genoeg wijken zulke pitches drastisch af van het echte werk. Daarom geven ze allesbehalve de beoogde blauwdruk van de samenwerking. Want hoe gaat dat in zijn werk?

 

Stel, Gesink Rubber gaat voor een nieuw logo kiezen uit drie bureaus. Bureau 1 wordt gebriefd: Gesink Rubber wil zich nadrukkelijker positioneren als innovatief bedrijf. Bureau 1 vraagt als naïeve buitenstaander honderd-uit over de innovaties van Gesink Rubber. Na afloop denkt Gesink: “Hmm, onze producten zijn dus interessanter dan ons bedrijf als geheel.” Alert gemaakt door Bureau 1 legt Gesink Rubber in de briefing van Bureau 2 een ander accent. Het wil de innovatieve producten meer in de etalage zetten. Bureau vraagt waarom het bedrijf eigenlijk Gesink Rubber heet, terwijl het louter racefietsbanden produceert. Na afloop denkt Gesink: “Hmm, dat specialisme moeten we inderdaad altijd uitleggen.” Wijs geworden door de eerste twee gesprekken oppert Gesink Rubber dat het hele merk aan herziening toe is: niet alleen het logo, ook het productportfolio en zelfs de naam. Bureau 3 wrijft zich in de handen: een droomklus!

 

Wat dan volgt, is wat ik ‘klussen in het donker’ noem. Klant en bureaus hebben allemaal hun eigen uitkomst van het gesprek. Ieder bekijkt zijn eigen momentopname. De drie bureaus piekeren zich suf. Ze voelen dat er méér aan de hand is, maar hebben nauwelijks tijd om dat uit te diepen. Want bestaande opdrachten gaan voor – potentiële klanten zijn pas in het weekend aan de beurt. Maar Gesink Rubber is intussen niet meer het Gesink Rubber van vóór gesprek 1. Het bedrijf verdiept zich in de voor- en nadelen van een volledige rebranding. En besluit: het roer moet om! Helaas ziet niemand dit op het donkere speelveld van de pitch.

 

Het uur U: de presentaties. Gesink Rubber vindt de schetsen van Bureau 1 prachtig, maar te eenzijdig gericht op een mooie vorm. De nieuwe assortimentsindeling van Bureau 2 is dik in orde, maar biedt nog geen samenhangende oplossing voor het probleem. Bureau 3 slaagt met vlag en wimpel: aan werkelijk alles hebben ze gedacht! Dankzij de slimme vragen van zijn concurrenten die in de tussentijd stug bleven doorklussen in het donker. Het gebrek aan uitwisseling van ideeën brak deze twee op.

 

Samenwerking is dus geen verzameling momentopnames maar een spannende tocht vol kijkjes in de keuken. Opdrachtgevers en bureaus: neem de tijd en gun elkaar proefballonnetjes, potloodschetsen en probeersels. Of zelfs fouten, maar pingpong een tijdje. Bureaus kunnen niet worden geselecteerd op toevallige ‘shots in the dark’, maar op hoe hun werkwijze leidt tot resultaten. Stop dus met klussen in het donker, draai het licht aan en zoek samen naar goede ideeën!

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 12.10.2009.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken, Design en Ondernemerschap en gaat over Design, branding, naamgeving, concurrentie, Gesink, Martijn Kagenaar en portfolio.
pijltje boven