Ja, we maken ook...

Vandaag, 10 februari 2012, is het precies een jaar geleden dat we begonnen aan de nieuwe website van Woonpunt. En sinds ruim een week is de site online. Nu gaat er elke week wel een site van 'ons' in de lucht, maar die van Woonpunt licht ik er even uit. Misschien vind je het niet erg 'newsworthy'. Denk je: Woonpunt en Zuiderlicht werken toch al sinds mensenheugenis samen. Ja we werken al lang samen en ook tamelijk intensief, maar dat wij de nieuwe site voor Woonpunt zouden maken was allerminst een uitgemaakte zaak. Integendeel. Door de samenwerking wisten we natuurlijk wel dat een nieuwe site op komst was, maar omdat we er niet heel veel over hoorden, lieten we ook zo nu en dan maar vallen dat we daar echt belangstelling voor hadden. Projectleider Bibi van de Wouw twijfelde hardop. Ze drukte ons op het hart dat het wel een heel technisch ding zou worden, dat de site heel veel moest kunnen en dat er allerlei koppelingen met derden tot stand gebracht moesten worden. Of dat nou iets voor ons was...

Het bleek maar weer eens dat bij lang niet al onze opdrachtgevers bekend is dat Zuiderlicht ook (complexe) websites maakt. Van concept en vormgeving tot tekst en bouw. Alles in huis. Woonpunt wist wel dat we een interactieve afdeling hadden, maar zoiets.... Maar ok, we mochten meepitchen. In competitie met drie andere partijen.

Woonpunt website homepage
Woonpunt website homepage

Oef. Moeten we dit wel willen?

We gingen zelf ook even twijfelen. Zeker toen we het centimeter-dikke document lazen waarin het functioneel ontwerp beschreven stond. Oef. Dit zou inderdaad weleens een kant op kunnen gaan waar we bij Zuiderlicht liever niet heen gaan. Voor ons stond niet zozeer de vraag 'kunnen we dit' voorop, maar eerder 'willen we dit'. Willen we zulke sites maken? Kan dit een site worden waar communicatie en vorm voorop staan? Het zien van heel veel corporatiewebsites stelde ons niet gerust. We vroegen ons ook af: 'Is dit wel écht wat Woonpunt wil?'. Collega Martin zei toen hij het 'toetsingskader' las: 'Hier word ik niet blij van. Wij zijn niet zo'n soort ontwikkelaar. We voldoen niet aan alle randvoorwaarden in het functioneel ontwerp. Tja... we maken menselijke, communicatieve sites. Geen ICT projecten. Volgens mij moeten we dat morgen vooral open en eerlijk op tafel leggen.'

We geloofden erin. We presenteerden onze aanpak en ons eigen CMS. We zeiden 'Dat de site functioneel en efficiënt moet zijn is helder. Juist vormgeving kan zorgen voor helderheid, omdat dat bij uitstek het instrument is dat zorgt voor ordening, hiërarchie, herkenning en eenheid. De website is jullie belangrijkste communicatiemiddel. Techniek moet de communicatie optimaal faciliteren. Maar het maken van een site wordt vaak te veel als een technisch proces gezien. Zuiderlicht draait dat graag om. Combineert kennis van communicatie en design met state of the art techniek.'

Een andere route

Niet over een nacht ijs. Maar we mochten de site maken. We dachten Woonpunt goed genoeg te kennen om ze een andere route aan te bieden. Te weten aan wat voor site ze behoefte zouden hebben. We eerbiedigden het document en de inbreng van klankbordgroepen terwijl we zochten naar manieren om daar enigszins los van te kunnen komen. We gingen samen met Bibi, Roel en Maartijn van Woonpunt op zoek. We lieten ze het boek 'Don't Make Me Think' lezen, over usability. We hielden het functioneel ontwerp op zijn kop, en checkten bij elk item: is dit wat je wilt? Wat moet er gebeuren? Hoe belangrijk is het? Zou het ook anders kunnen?

Woonpunt website homepage
Woonpunt website vervolgpagina

Afijn, geheel volgens planning is een jaar later en echt wel wat technische hobbels verder, de nieuwe site een feit. Na een week online, en nog nauwelijks ruchtbaarheid constateerden we
- 57 bevestigde inschrijvingen (via inschrijfproces)
- 123 zoekprofielen aangemaakt
- 3.988 unieke bezoekers (5.370 bezoeken in totaal, die samen 36.050 pagina's bekeken.
- een incassomachtigingsaanvraag
- twee overlastmeldingen
- twee reserveringen voor Customised Housing Services
- vier inschrijvingen voor Mergelland
- negen keer klachtenformulier
- elf huuropzeggingsformulieren
- en 61 reparatieverzoeken

De nieuwe site doet zijn werk, kortom, en op het resultaat zijn we tamelijk trots. We nodigen iedereen in corporatieland, en daarbuiten, met nadruk uit te komen kijken. Zeker ook om te genieten van de zeer smakelijke en sympathieke en volop aanwezige fotografie van Philip Driessen. Zo kan het ook!

Eline Dekker schreef deze blog op 10.02.2012.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken, Creativiteit, Design, Innovatie en Ondernemerschap
pijltje boven