Doodseskader

Sinds kort zijn wij op oorlogspad. Ons doelwit is Calimero. Dat marginale piepkuiken. Begint elke wedstrijd met een achterstand. Wantrouwt iedereen die anders is. “Zij zijn groot en ik is klein, en dat is niet eerlijk, ooh nee”. Dit rotbeest is de inspirator van een hardnekkig en onterecht negatief Limburggevoel. De vermeende krimp, leegloop en marginale positie in Nederland, gevoegd bij het ingebakken wantrouwen leidde de afgelopen jaren tot Het Onbehagen. Wilders werd een regionale held. Dagblad De Limburger zag hierin aanleiding om er een heus onderzoek aan te wijden. Vorige week berichtte die krant op de voorpagina nog over “Benadeeld Limburg” en een paar dagen geleden had alweer een boze buitenstaander het op het arme schepsel gemunt: “Michelin pakt Limburg ster af”.

Maar het glas is halfvol. En zo lang je er met je neus bovenop zit, zie je dat niet. Waar vind je volop bedrijvigheid tussen on-Nederlands natuurschoon? Alleen hier! Vanuit Amsterdam sta je een uur in de file op weg naar bos of strand. Ook werk is hier volop te vinden. Als we de Brainport-agenda voor Zuidoost-Nederland uitvoeren, dan heeft hier in 2020 iedereen een baan en behoort deze regio tot de top 3 in Europa. Zo’n toekomst wenst iedereen zijn kinderen toch toe? Maar Calimero denkt “bestuurders zijn groot en ik is klein”. Er zijn inderdaad veel organisaties betrokken bij die Brainport. Terwijl die er niet is voor managers, maar voor onze kinderen. Als je kind nu 11 jaar is, dan trekt het in 2020 de wijde wereld in. Ver weg, misschien. Maar weg uit Zuid-Limburg, want dat is tegen die tijd dichtgespijkerd.

Tegen dat spookbeeld wil ons doodseskader vechten. Mijn sympathieke collega’s veranderen volgend jaar in meedogenloze vechtmachines. Met welgemikte woorden, sterke beelden en slimme technieken gaan ze Calimero te lijf. Zij doen dat niet zonder welbegrepen eigen belang. Driekwart van onze opdrachtgevers komt uit Zuid-Limburg. Die hebben straks ook getalenteerde en gedreven mensen nodig. Dat lukt niet als Calimero de jeugd met man en macht wegjaagt. Daarom snoeren we Calimero de mond. Dat doen we niet zelf, maar dat gaan de 11-jarigen namens ons doen. Wanneer je 11 bent, begin je om je heen te kijken. Dan word je je bewust van je omgeving. We zorgen er voor dat de 11-jarigen van nu zich beseffen ze over zeven jaar kunnen wonen in de materialenhoofdstad van de Benelux, omringd door de zorg en het onderwijs van morgen en in een (dan alweer voormalige) Culturele Hoofdstad van Europa.

Dat doen we met een rondrijdende theatervoorstelling van de toppers van Het Laagland. Daarin brengen we de unieke toekomstschatten van Zuid-Limburg tot leven die voor de meeste 11-jarigen nog verborgen zijn: de high tech van wetenschap en techniek en de high touch van het goede leven in Hartje Europa. Waar we verbindingen zien in plaats van grenzen. Die ervaring brengen we naar de basisscholen. Met de inhoud maken leerlingen in de klas een gedicht, een filmpje, een weblog. Zo worden ze actief betrokken bij hun omgeving. Ook bedrijven en instellingen doen mee: hun directies spreken met de 11-jarige kinderen van hun medewerkers over hun toekomstplannen. Misschien denkt u: stelletje idealisten! Maar Calimero legt het loodje als we onze krachten en machten verzamelen. In het voorjaar hoort u meer dan ons doodseskader. We noemen het Lichting Zuid. Dat klinkt en oogt toch een stuk zelfbewuster dan Calimero?

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 15.12.2012.
De blog valt in de categorieën Bureauzaken, Branding, Innovatie en Maastricht region en gaat over Brainport 2020, Calimero, Chemelot, Culturele Hoofdstad, DSM, Lichting Zuid en Zuid-Limburg.
pijltje boven