WK 2012: een meesterzet van Regiobranding

We weten het. Voor een aantrekkelijke regio is méér nodig dan een mooi toeristisch smoeltje. Onze doelgroep eist carrièreperspectief, goede woonomgeving, cultuur èn leisure. Allemaal tegelijk.

 

Als we dat product op orde hebben, dan moet het in beeld. Dat doen we door iets te organiseren waar veel media op af komen. Een congres, festival of ‘top’ waaraan onze naam gekoppeld wordt. Kyoto, Bayreuth en Maastricht zouden zonder CO2-protocol, Richard Wagner en het Verdrag nauwelijks naamsbekendheid hebben.

 

Maar: welke naam zetten wij in beeld? ‘Zuid-Limburg’ is alleen in Nederland een begrip. In de rest van de wereld heet onze regio gewoon Holland. En onze internationale iconen vormen ook al geen samenhangend uithangbord. André Rieu feestspeelt in Maastricht, DSM grensverlegt vanuit Heerlen en de miss van de Amstel Gold Race luchtkust in Valkenburg.

 

Hoe krijg je die lappendeken tóch in beeld? Over 3 jaar moet de Stichting Regiobranding Zuid-Limburg resultaten tonen. Wat levert al dat noeste bloggen en twitteren op? Al dat twijfel-zaaien bij getalenteerde Randstad-dertigers? Al dat wedijveren voor zes dagelijkse vluchten Maastricht-Schiphol?

 

Daarom is het WK wielrennen een strategische meesterzet. Dat WK vindt in september 2012 plaats in de hele regio. In Maastricht zoemen camera’s bij rennershotels. Op Megaland staan promodorpen. En in Valkenburg liggen regenboogtruien klaar. We zorgen dat er alleen wordt gestart op fotogenieke plekken: Chemelot, Calatrava, Sabic, Avantis. Succes verzekerd. Want ga maar na. Die ‘plaats van handeling’ is in krantenkoppen, logo’s, TV-journaals en websites maar onder één noemer te vatten: Zuid-Limburg.

 

Oktober 2012. Na vier jaar met de beste stuurlui aan wal willen de donateurs van de Stichting Regiobranding weten waar hun investering toe geleid heeft. De directeur presenteert de kakelverse resultaten van de 1-meting. Vergeleken met de 0-meting uit 2008 zijn bekendheid en imago van Zuid-Limburg verbluffend sterk verbeterd. De Stichting neemt de veren in ontvangst en ziet haar inkomsten tot 2016 verdubbelen.


Een maand eerder werd Robert Gesink wereldkampioen op de Cauberg. Toeval bestaat niet. Het is een meesterzet.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 25.09.2009.
De blog valt in de categorieën Branding en Maastricht region en gaat over Maastricht Region en branding.
pijltje boven