Visuele geurvlag

Oktoplus logo

Hoera, het Embargo van Essen is opgeheven. We juichten al sinds augustus met de handen in de zakken, droegen plakkers op de mond en hielden blije tweets krampachtig binnenshuis. Maar nu mogen we zichtbaar trots zijn. En dat zijn we, want voor het tweede jaar op rij hebben we raak geschoten bij de Red Dot Design Awards. In december halen we de prijs op voor het merkconcept Oktoplus van kinderopvangorganisatie MIK. Een korte inleiding in de niche van kinderbranding. Ja, die bestaat.

 

Kinderen van 8 jaar en ouder denken dat buitenschoolse opvang (bso) saai en kinderachtig is. Ten onrechte, want in werkelijkheid is bso veel cooler dan ze denken. Maar ze moeten vaak wel door dezelfde deur naar binnen als peuters, kleuters en andere kleintjes. En tussen Nijntje en TMF ligt een wereld vol – grote en kleine – belevingsnuances. Die nuances moesten wij zichtbaar maken.

 

We dachten dat die éne toegangsdeur de essentie van het probleem moest zijn. Willen 8-plussers niet liever een Eigen Plek, ver weg van weeë Snoetenpoetsers en Bob de Bouwer-broodtrommels? We spraken met ze en werden in onze veronderstelling bevestigd. We besloten om de 8-plussers te belonen met die Eigen Plek, compleet met eigen naam en eigen design. 8+. Okto, plus. Dat klinkt goed. Goed genoeg om een Eigen Plek mee te benoemen. Als beeldmerk ontwierpen we een inktvisje met negen armen (>8). Die Oktoplus is nu het verbindende ‘character’ van de bso-communicatie.

8-plussers willen hun wereld zelf inkleuren. En dat kunnen ze met Oktoplus. Soms is-ie aaibaar, dan weer rebels. Daarom ontwikkelden we een Oktoplus-gereedschapskist. De bso-speelplaats kan worden volgekliederd met sjablonen. De Oktoplus-vorm staat vast, maar de kleur wisselt. De 8-plussers plakken een Oktoplus-tattoo op hun arm en bakenen hun Eigen Plek af met Oktoplus-afzetlint. Zo krijgt het merk niet één monolitische verschijningsvorm, maar ontelbaar verschillende. Als je 8-plusser bent, dan voelt Oktoplus als ‘jouw bso’. Zoals ouders van Oktoplussers gewend zijn aan ‘jouw TV’ (YouTube), ‘jouw nieuws’ (NUjij) of ‘jouw zoekmachine’ (iGoogle). De jongste generatie leert al vroeg hoe je je visuele geurvlag moet plaatsen.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 11.10.2010.
De blog valt in de categorieën Branding en Design en gaat over branding, logo, naamgeving, Red Dot Design Award, MIK en Oktoplus.
pijltje boven