Tribale trouw

De zon schijnt en de tribale mens kruipt weer onder zijn steen vandaan. Groepsinstincten die in de winter goed beschut blijven, treden ongeremd naar buiten. We willen ergens bijhoren. Anders sta je zo alleen te genieten in die mooie zon. (Ook ikzelf ontkwam niet aan een lichte tribale gekte. Met soulmate Rob en 7.000 anderen reed ik vorige week in en om Amsterdam een pannenkoekplatte toerrit over het parcours van de Giro d’Italia. Dress code: wear something pink). In het Heuvelland is het ook weer helemaal raak. Fietsmaat Jorg en ik vertrekken nu extra vroeg om alle nietsontziende karavanen te vermijden. Want ze moeten dicht bij elkaar blijven en laten dus niemand door, de colonnes 2CV’s, Fiats 500, Kevers, Triumphs, Landrovers, Amazons, 911’s, Traction Avants, Ami’s, Dyanes, DS’en en andere old timers. Maar de gekte dijt uit. Zo zag ik zondag zelfs een stoet rode Ford Capri’s en kneep ik bij Meerssen net op tijd in de remmen voor een foto van dit veld vol Franse bakkersbusjes:

Franse busjes op camping

De vraag is: hoe diep wortelen deze tribale gevoelens? Hoe duurzaam is de band met iemand die in dezelfde auto rijdt? Stel, je Eend bezwijkt definitief, kun je dan straffeloos lid worden van de R4-club? Ik vroeg me dat af toen ik in een abri dit stuitend-opportunistische tribale denken zag:

Jupiler

Natuurlijk. Nederlandse consumenten schijnen van Oranje te houden, zeker in tijden van WK’s voetbal. Twee weken geleden zag ik al de eerste volledig versierde straat. Maar dit slaat alles. In België is Jupiler al tientallen jaren de Nationale Fan van de Rode Duivels. Maar die doen dit jaar niet mee aan het WK. “Dan maar Oranje.” Kan dit zomaar? Wat vinden Belgen hier van?

 

Jupiler positioneert zich als het bier voor de stoere gewone man: ‘Mannen weten waarom’ en ‘Les hommes savent pourquoi’. Vijftien jaar geleden heb ik voor de brouwerij (toen nog Interbrew) bekeken of Jupiler een unieke plek op de Nederlandse markt kon claimen. We bedachten een TV-campagne rond een trio broeders in het kwaad. Vrienden voor het leven die elkaar steunen door dik en dun, maar elkaar ook voortdurend in de maling nemen. Zoals in de toen populaire buddy-movies met Bruce Willis of Mel Gibson. De brouwer durfde dit niet aan en koos voor groei door distributie (een jaar later sprong Amstel in het gat met de succesvolle Vrienden-campagne). Maar zo’n ironische ‘stoere gewone mannen’-aanpak voor Jupiler zou helemaal niet geloofwaardig geweest zijn. Stoere gewone mannen zijn namelijk authentiek en loyaal. Jupiler allerminst. Dat springt – Flup! Flup! – van de ene ploeg over naar de andere. Money talks.

 

Wie helpt mij voor dit WK aan dit prachtshirt?

Duvel shirt
Martijn Kagenaar schreef deze blog op 17.05.2010.
De blog valt in de categorieën Branding en Cultuur en gaat over Duvel, Giro d'Italia, Jupiler, oldtimers en Rode Duivels.
pijltje boven