De ware kracht van Oranje

De ware kracht van oranje - wuppie

Dinsdag krijgen we na 123 jaar weer een koning. Om Oranje kun je deze dagen dan ook niet heen. Oranje is één van de weinige symbolen die Nederlanders nog verbinden. Op 30 april, na een mooi doelpunt of tien vlakke rondjes 29,4 zijn we allemaal even oranje.

Volgens de kleurpsychologie geeft oranje ons het gevoel dat het circus nooit veraf is. Oranje is actief, enthousiast, zelfbewust, onafhankelijk, avontuurlijk en strijdbaar. Maar ook brutaal, egocentrisch, onberekenbaar, tegendraads en snel geïrriteerd. Wie even terugdenkt aan het plotse volksgericht tegen het Koningslied herkent die twee zijden van dezelfde medaille

Theorie en praktijk

Kleurenpsychologie is natuurlijk geen rocket science. Laten we de theorie eens toetsen: welke merken profileren zich met oranje? We beginnen dichtbij: op de smartphone is oranje nauwelijks aanwezig. Alleen de sublieme fiets-app Strava is doorgedrongen tot mijn eerste schermpje. Op het computerscherm hullen alleen PowerPoint en Firefox zich in oranje.

Oranje logo's

In het Nederlandse straatbeeld zien we oranje in tal van bedrijfstakken: etenswaren, winkelketens, dienstverleners, grote banken, een omroep en een politieke partij.

Oranje logo's

In het buitenland leren marketeers dus niet voor niets: “als je Nederlanders wilt bereiken, trek dan een oranje pak aan”. Toen Vodafone en France Telecom hun ankers uitgooiden in Nederland, leidde dat tot de merken Libertel (met onafhankelijke dolfijn) en Dutchtone (met enthousiaste Leslie Nielsen). In beide brand identity’s speelde oranje een hoofdrol. Vermomd als Nederlandse merken wierven zij miljoenen klanten. Inmiddels zijn ze – leve de globalisering – opgegaan in Vodafone en T-Mobile. Dutchtone heette trouwens ook nog vier jaar Orange (maar dat had niets met ‘ons oranje’ te maken).

Oranje logo's

Weinig topklasse

Internationaal kom je oranje minder vaak tegen. In overzichten van ‘beroemde logo’s’ blinkt oranje zelfs uit door afwezigheid. De oranje logo’s die ons te binnen schieten zijn van merken die laagdrempelig, vriendelijk en vooral betaalbaar willen zijn. We missen echte innovators, inspirerende toppers. Excellentie en zeldzame klasse lijken zich niet thuis te voelen in een oranje wereld. Hoe verklaren we anders de aanwezigheid van Hooters in zo’n rijtje? Voor de liefhebbers: mooie infographics over de betekenis van kleuren in visual branding zijn gemaakt door ontwerpbureau Muse en het blog WebpageFX.

Oranje logo's

Je hoeft geen protocol-fetisjist te zijn om te erkennen dat oranje prima past bij deze koning en zijn volk. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”. Onze voorzichtige conclusie: ook als Willem niet in Orange was geboren, was oranje onze nationale kleur geweest.

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 26.04.2013.
De blog valt in de categorieën Branding en Design en gaat over corporate design, corporate identity, Huisstijl, Identiteit, kleurpsychologie, oranje, protocol-fetisjist, visual branding en Willem.
pijltje boven