Achtbaancommunicatie

Deze week gaf ik voor de Kamer van Koophandel en ontwerpersorganisatie BNO een lezing over ‘social media’ (SoMe). Zij wilden zelfstandige creatieven op weg helpen in het gebruik van LinkedIn en Twitter. Mijn bijdrage moest een “filosofisch-strategisch perspectief” bieden op de “manier waarop een creatief bedrijf als Zuiderlicht daar mee omgaat”. Hmm. Gaan wij daar überhaupt mee om?

 

Enfin. De avond werd afgetrapt door digital native SoMe-specialist Roger Heijsters. De jonge adviseur (bouwjaar 1986) flitste met intergalactische snelheid door de materie. Zijn kennis bleek encyclopedisch, zijn stijl enthousiasmerend. Roger behandelde de bekende tools en SoMe-voor-gevorderden zoals Delicious, Stumbleupon en Slideshare. Wow. Desk research was nog nooit zo snel, trefzeker en gratis. Exit knipseldiensten! Ook advertentieverkopers, mailbedrijven en makelaars gaan een barre toekomst tegemoet (nu kon ik de neiging om met hen te ruilen al lang goed onderdrukken).

Achtbaan

Toch ging er ook een lichte huiver door de zaal. Meer dan 500 miljoen gebruikers op Facebook. Elke minuut 35 uur nieuwe video op YouTube. 50% van de Nederlandse professionals op LinkedIn. Op nieuwkomers in SoMe werkt een achtbaanrit langs die talloos veel miljoenen onbedoeld als bangmakerij. Zij Vrezen Definitief De Boot Te Missen. Hun kinderen hyven en MSN’en naar hartelust maar de veertigjarige zzp-ouder vraagt zich af waarom zakelijk de SoMe nog geen vruchten afwerpt: “ik ben lid van vijftig LinkedIn-groepen, maar dat leverde nog geen enkele opdracht op”, of “waar zit mijn klant?” maar ook “quick wins, quick wins, zijn er ook big wins?” De bonte feitenpotpourri veroorzaakte de nodige onrust. Zoals een verzekeraar zo nu en dan een fikse natuurramp goed kan gebruiken: “Je kunt maar beter degelijk voorbereid zijn. Doe iets voor het te laat is.”

 

Ons bureau-motto is “eerst richten, dan schieten”. Met die boodschap probeerde ik na de pauze de verhitte gemoederen wat te bedaren. Niets moet, alles mag. Wie niet boeiend en bondig schrijft, blogt zich de blaren op zijn vingers, maar krijgt geen aandacht. Wat moet je met 500+ connecties die je op straat niet herkent? Is het Twitter-kanaal van Beatrix niet gewoon ‘Zenden 2.0?? Ze volgt geen enkele onderdaan.

 

Nieuwe media, oude wetten. Denk eerst na over wat je wilt bereiken. Wie ben je? Waar wil je heen? Hoeveel energie heb je op voorraad? En vooral: wat is het worst case scenario als je helemaal niets doet? SoMe zijn geen hype, maar een blijvertje. Zoals pc, gsm en auto zijn het handige hulpmiddelen maar geen doel op zich. Ik zag veel opluchting in de zaal. Achtbanen kunnen uit de bocht vliegen, maar neem je daarom een Achtbaanschadepolis?

Martijn Kagenaar schreef deze blog op 17.11.2010.
De blog valt in de categorieën Branding en Ondernemerschap en gaat over branding, onderzoek, social media, communicatie en strategie.
pijltje boven