1Limburg: het nieuwste nieuws meegemaakt

Vorige week ging 1Limburg van start: het online nieuwsplatform van L1 en MGL (uitgever van Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad). Een primeur. Zo’n publiek-private samenwerking was er nog niet in de Nederlandse media. 1Limburg is dus een pionier. (En Calimero krijgt alweer een knauw). Hoe zet je zo’n nieuw merk neer?

 

naamloos-3627.jpg

1Limburg wil mensen bereiken die L1 en MGL met hun ‘klassieke’ producten niet bereiken. Vertrouwde nieuwsdragers als krant, tv en radio vloeien in cyberspace moeiteloos samen. Dus wie die bronnen samenbrengt, moet zorgen voor snelheid en gemak. 1Limburg vroeg ons om een merkidentiteit en introductie die nieuwe doelgroepen aanspreekt zonder bestaande te vervreemden.

Merkidentiteit

1Limburg is ambitieus. Twee leiders in twee nieuwsmarkten beginnen samen iets nieuws. Dat trekt argus-ogen. En hoewel 1Limburg zou kunnen leunen op de jarenlange vertrouwensband met bestaande lezers, kijkers en luisteraars, heeft het ‘nieuwe’ publiek daar geen enkele boodschap aan. Voor twintigers en dertigers die de media van L1 en MGL niet volgen, is 1Limburg een nieuw merk als alle andere. Die generatie eist bovendien een vlekkeloze ‘user experience’. Op hun smartphones maken of breken zij reputaties. Dus moet 1Limburg daar zijn mannetje staan tussen Google, Facebook, Nu.nl en Spotify. Voor het ontwerp van de merkidentiteit concentreerden we ons daarom op de mobiele telefoon.

 

Een sterk nieuwsmerk straalt gezag en tijdloze actualiteit uit. En als landelijk pionier gebruik je geen provinciaalse symboliek. Dus voor 1Limburg geen leeuw, geen vlag, geen heraldiek en zeker geen bronsgroen. Wie onafhankelijkheid hoog in het vaandel draagt, zet zaken stevig zwart op wit. En doet dat met een ‘responsive’ beeldmerk:

1Limburg_Logo.jpg

Dit logo is de basis van de merkidentiteit. Het is bewust heel ‘clean’. Pas in de context, tussen het regionale nieuws, komt het tot leven. Het door Google ontworpen lettertype Noto (zonder en met schreef) oogt zakelijk en geloofwaardig. Het kleurenpallet is fris. Met deze merkidentiteit ontwikkelde het Belgische bureau Nascom de website en de app.

 

Schermafbeelding_2014-09-26_om_11.01.10.png

 

Schermafbeelding_2014-09-26_om_11.00.50.png

 

Twee campagnes-in-één

Intussen werden we gevraagd om voor 1Limburg “urgentie te creëren”. Hoe kunnen we in korte tijd zorgen voor naamsbekendheid én duidelijk maken welk product achter die naam schuil gaat én mensen prikkelen om web en app te gebruiken én hen betrekken bij ons merk? Vooral voor de groep onder 40 jaar moesten we een list verzinnen. Dat stelde ons (en collega-notenkraker Joeri Bakker) voor een dubbele uitdaging.

De marktleider…

Enerzijds lanceren L1 en MGL een nieuwe marktleider. Daarbij past een zelfbewuste toon. 1Limburg wil ‘het nieuws claimen’. Daarom nam 1Limburg bezit van de media en openbare ruimte in Limburg met korte raadselachtige zinnetjes over nieuws. Wat is nieuws? Wat is nieuws niet? Wat zeggen beroemdheden over nieuws? Zonder afzender, als ‘teasers’. Online en offline.

 

Zodra de aap uit de mouw is, titelen we af met de no-nonsense pay-off ‘Het nieuwste nieuws via app en web’. De samenwerking tussen L1 en MGL versterkt het nieuwe merk maar is geen hoofdboodschap (hoe bijzonder die samenwerking ook is).

1limburg poster campagne
1limburg poster campagne
1limburg poster campagne

... is tegelijk ook jonge onderzoeker

Maar die twintigers en dertigers? Waarom zouden die opeens belangstelling krijgen voor regionaal nieuws als twee aanbieders dat samen aanbieden? Gelukkig schuwt 1Limburg het experiment niet. Het management durfde het aan om ons advies te volgen en een maand voor de lancering nog een nieuwe rubriek te creëren: ‘Meegemaakt’.

 

De kakelverse redactie van 1Limburg (allemaal twintigers) omarmde ‘Meegemaakt’ meteen. Want wat mensen op social media plaatsen is niet alleen ijdele onzin. Er zitten ook pareltjes tussen. Ongeslepen diamanten. 1Limburg laat zien dat sommige posts nieuwswaardig zijn. 1Limburg traint onze nieuwsspier. 1Limburg leert ons met een andere bril naar onze alledaagse actualiteit te kijken. ‘Meegemaakt’ nodigt ons uit om nieuws te maken. Ook losse waarnemingen of maffe gebeurtenissen zijn welkom. Elke dag kan een ‘Meegemaakt’ item de voorpagina halen.

 

‘Meegemaakt’ vroeg om een andere campagne-aanpak. Niet zozeer deskundig of betrouwbaar, maar prikkelend en uitdagend: actief op zoek naar ‘sterke verhalen’ en bijzondere observaties.

Top-app voor iOs en Android

Na een week kan de merkintroductie een succes worden genoemd. In de Appstore was 1Limburg de afgelopen week de meest gedownloade nieuwe app en in de Playstore stond de app begin deze week op de derde plaats. Het aantal downloads is gisteren de 50.000 gepasseerd. Het aantal bezoeken passeert vandaag de 800.000. App jij hem al ;-)

1limburg krant advertentie
1limburg krant advertentie
1limburg krant advertentie
pijltje boven